De palmolie-industrie draagt daarvoor een grote verantwoordelijkheid.
Wereldwijd is ongeveer 90 procent van de palmolieproductie afkomstig van plantages uit Indonesië en Maleisië.
De internationale milieubeweging Greenpeace voert al een tijdje campagne over de negatieve impact van palmolie op bossen en klimaat. Het jongste Greenpeace rapport zoomt in op de verantwoordelijkheid van Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld, bekend van merken als Nescafé, Nestea, Buitoni of Perrier. Het concern telt 520 fabrieken in 82 landen, en er werken 230.000 mensen.
Greenpeace verwijt Nestlé dat het palmolie gebruikt die wordt gewonnen ten koste van het Indonesische regenwoud en van veenmoerassen. Dat leidt tot meer opwarming van de aarde. En het is een bedreiging voor de orang-oetan. Die praktijk werd aangeklaagd met een filmpje op YouTube over KitKat, één van de vele Nestlé merken.
Ten gronde antwoordt Nestlé dat het over vijf jaar – in 2015 – alleen nog wil werken met gecertificeerde duurzaam gewonnen palmolie. Het bedrijf gaat ervan uit dat er dan voldoende aanbod zal zijn.
Nestlé liet intussen het filmpje van de website halen. Greenpeace reageert dat het op andere websites zal verschijnen, zolang Nestlé geen duurzaam gewonnen palmolie gebruikt.