Nieuws, Economie, België -

De elektrische auto: voordelig voor het elektriciteitsnet

Onze huidige auto's inruilen voor elektrische voertuigen is niet enkel verstandig om de klimaatverandering tegen te gaan en om minder afhankelijk te zijn van dure ingevoerde olie. Het kan ook een weldaad zijn voor ons elektriciteitsnet.

dinsdag 16 maart 2010 12:31

Op het eerste gezicht lijken elektrische auto’s ons elektriciteitsnet de duvel aan te doen. Want als ze ‘s avonds na het spitsuur opgeladen moeten worden, zijn ze zo energiedronken dat het net niet opgewassen is tegen die piekvraag.

Uit een studie van de CREG, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas, blijkt nu echter iets heel anders.

Indien we het opladen verstandig aanpakken, zijn elektrische auto’s juist een zegen voor het net. Want tot nu toe is het onmogelijk om op grootschalige wijze elektriciteit goedkoop op te slaan zodat vraag en aanbod steeds in evenwicht moeten zijn.

De batterijen van miljoenen auto’s die het grootste deel van de tijd aangesloten zijn op het net, veranderen echter grondig de regels van dit spel. Op één voorwaarde, dat ons net in staat is om de oplading en ontlading van al die batterijen slim te regelen. Dan functioneren ze allemaal samen als een buffer om de pieken en dalen van de elektriciteitsvraag op te vangen. Bij voldoende productie worden ze opgeladen, en bij een tekort leveren ze juist elektriciteit aan het net.

Dat zou nog meer voordelen kunnen opleveren, aldus de CREG-studie. De piek-elektriciteitsprijs kan dalen, de marktmacht van al te dominante elektriciteitsproducenten gaat achteruit, de overbelasting van het netwek is beter op te vangen, en er zijn minder dure productie-investeringen nodig die enkel dienen om aan de piekvraag te voldoen (en die zal immers lager liggen).

take down
the paywall
steun ons nu!