‘Russische inval’ in Georgië blijkt vals bericht
Wereld, Rusland, Georgië, Ossetië, Saakashvili, Tbilisi -

‘Russische inval’ in Georgië blijkt vals bericht

Het Georgische kanaal Imedi TV bracht zaterdagavond het 'nieuws' van een Russische inval in het land.

zondag 14 maart 2010 22:22

Zaterdagavond meldde de Georgische televisiezender Imedi TV dat het Russische leger het land was binnengevallen vanuit Zuid-Ossetië, en was opgerukt tot in de hoofdstad Tiblisi. Daarbij was president Saakashvili omgebracht, waarna oppositieleider Nino Burjanadze de macht greep.

Paniek brak uit in de hoofdstad. De hulpdiensten en de Amerikaanse ambassade werden overstelpt met oproepen en het GSM-netwerk raakte overbelast. Veel oudere inwoners maakten zich klaar om de stad te ontvluchten.

Het bericht bleek echter een ‘mogelijk scenario’ te zijn. Imedie TV, een nieuwskanaal in privéhanden dat sterke banden heeft met de Georgische regering, had een ‘mogelijk scenario’ in beeld gebracht, doorspekt met echte beelden van de Russische operatie in 2008 (de oorlog om Zuid-Ossetië).

Aan het begin en aan het einde van de reportage werd gemeld ‘dit is een mogelijk scenario’. Maar deze boodschap was bij veel kijkers verloren gegaan.

Ongepast

Veel Georgiërs zijn geschokt over deze ‘denkoefening’ en de zender bood zijn verontschuldigingen aan. De regering verklaarde dat er over dergelijke zaken geen grappen gemaakt mogen worden en noemde de uitzending bijzonder ongepast.

De oppositie, meer bepaald Nino Burjanadze, reageerde geschokt door de uitzending en voelt zich er sterk door beledigd en zelfs bedreigd. Ze pikt het niet dat ze in de uitzending als ‘landverrader’ wordt afgeschilderd.

Het huidige regime van president Saakashvili is sterk gericht op het Westen en vooral de Verenigde Staten, en wilde eerder al het lidmaatschap van NAVO. Dit beleid zorgde voor toenemende spanningen met Rusland. Die spanningen leidden in augustus 2008 tot een gewapend conflict.

De uitzending kwam er op een moment dat de oppositie toenadering zoekt tot Moskou.

De zender heeft reeds zijn verontschuldigingen aangeboden voor het valse bericht. Ze verklaarden de impact van de uitzending te hebben onderschat.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!