Vakbonden blokkeren parking

Verslag, Nieuws, Economie, België, Opel Antwerpen -

“Plan B voor Opel is slag in gezicht werknemers”

ANTWERPEN -- De vakbonden bij Opel verwijzen het plan dat hen dinsdag werd voorgeschoteld unaniem naar de prullenmand. Volgens dat plan zouden er nog 400 arbeidsplaatsen overblijven in Antwerpen. “Een scenario à la Renault Vilvoorde”, klinkt het bij het ACV. “Opel Antwerpen zou zo klinisch dood zijn”, zegt ABVV-afgevaardigde Jan Kruyniers.

woensdag 10 maart 2010 14:20
Spread the love

Vertegenwoordigers van de vakbonden bij Opel trokken dinsdag vol goede moed naar het Opel-hoofdkwartier in het Duitse Rüsselsheim. Er zou daar een plan B op tafel liggen dat een toekomst biedt voor de fabriek in Antwerpen.

Maar het alternatieve plan bleek weinig om het lijf te hebben. Er zouden tot 2012 nog 400 werknemers in Antwerpen blijven werken. “Opel Antwerpen zou zo klinisch dood zijn. 400 werknemers in een fabriek waar 9000 mensen kunnen werken… Dan hebben we een fiets nodig om elkaar te vinden”, reageert ABVV-afgevaardigde Jan Kruyniers.

“Maar zelfs om die 400 jobs te behouden zouden we syndicaal 10 jaar achteruit moeten stappen. De overblijvende werknemers zouden alle premies en een flink stuk loon moeten inleveren. Alles samen gaat het om een gemiddelde inlevering van 25 %”, zegt ABVV-afgevaardigde Walter Kennes. Volgens de vakbonden biedt het plan ook geen enkel perspectief na 2012. Kennes noemt het plan “een slag in het gezicht van de werknemers”.

De vakbonden bij Opel Antwerpen zijn het eens over een eigen plan. Volgens dat plan zouden er ‘maar’ 700 tot 1000 jobs sneuvelen. Bij Opel Antwerpen werken er nu nog 2600 mensen.

De vakbonden willen dat de directie van Opel hen tot 2012 tijd geeft om een overnemer te vinden. Opel zou daarna een minderheidsparticipatie kunnen behouden in Opel Antwerpen. De fabriek in Antwerpen zou de Astra TwinTop kunnen produceren. Dat is het cabriomodel van de populaire Astra. Opel Antwerpen wil ook het oude model Astra bouwen dat als Astra Classic op de Oost-Europese markt verkocht wordt.

Om voor een voldoende groot volume te zorgen moet er volgens de vakbonden geschoven worden binnen Opel in Europa. Bij de Poolse en de Duitse vakbonden zou er bereidheid zijn om een deel van de productie door te schuiven naar Antwerpen.

Bij dat alles rekenen de vakbonden wel nog altijd op de 500 miljoen euro die de Vlaamse overheid ter beschikking wil stellen om Opel Antwerpen van de ondergang te redden.

In 2012 zou er dan een overnemer moeten gevonden worden. De vakbonden verwijzen naar het voorbeeld van Fiat dat een verouderde fabriek te koop heeft gesteld in Sicilië. Er daagden al 14 geïnteresseerde kopers op.

Vakbondsfront

Vraag is natuurlijk hoe sterk het Europese vakbondsfront nog is. Zo is het niet helemaal duidelijk of Klaus Franz, vakbondsman en de voorzitter van de Europese ondernemingsraad van Opel, achter het ‘plan B’ stond dat de Antwerpse vakbonden unaniem verwierpen.

In de Duitse media liet Klaus Franz, na het bezoek van de Belgische vakbondsvertegenwoordigers aan Rüsselsheim, wel optekenen dat alle vakbonden overeenstemming hebben bereikt over een gemeenschappelijke aanpak. Ook Klaus Franz heeft dus het voorstel van de Antwerpse vakbonden ondertekend.

Armin Schild van IG-Metall herhaalde dinsdag nog eens het standpunt dat de Opel-vakbonden al sinds de aankondiging van de sluiting van Opel Antwerpen aanhouden. “Laat het duidelijk zijn dat wij niet het ontslag van Belgische werknemers gaan financieren met Duitse werknemersbijdragen”, aldus Schild.

Schild zinspeelt hier op de inspanning die de Opel-directie verwacht van alle werknemers die overblijven. Die moeten 265 miljoen euro ophoesten in de vorm van een loonsvermindering. De Opel-directie heeft dat geld absoluut nodig om haar herstructurering te doen slagen.

take down
the paywall
steun ons nu!