De Zomer van Opel hoopt zaterdag 2600 mensen bijeen te krijgen. Dat is precies evenveel als het aantal werknemers dat zijn baan dreigt te verliezen bij de sluiting van Opel Antwerpen.
De 2600 vrijwilligers gaan een ketting vormen op het Steenplein. De ‘ketting’ is jargon voor de assemblagelijn van de autofabriek.
“Zo willen we tonen dat de Antwerpse bevolking solidair is met de Opel-werknemers. Het wordt dus een ketting van solidariteit”, zegt Erik De Bruyn van sp.a-rood, initiatiefnemer van De Zomer van Opel. Het initiatief kreeg ondertussen de steun van een lange lijst ondertekenaars. Daaronder heel wat kunstenaars (Stijn Conincx, Tom Lanoye, Pieter Embrechts, …) en politici uit partijen als sp.a, Groen! en PVDA.
Duurzame tewerkstelling
Woensdag werd in Antwerpen nog een ander initiatief rond Opel Antwerpen voorgesteld. 120 mensen uit de syndicale, culturele, academische en politieke wereld lanceren de oproep “De strijd voor duurzame tewerkstelling begint bij Opel Antwerpen”.
De oproep richt zich tot Vlaams minister-president Kris Peeters en premier Yves Leterme. De overheid moet het voortouw nemen in de uitbouw van een ecologische autoproductie, klinkt het.
“Het tijdperk van de fossiele brandstoffen loopt ten einde. De autosnelwegen zijn dichtgeslibd. De productie verloopt steeds meer volgens ‘low cost’-normen en de overheid pompt miljoenen euro in de sector,” zeggen de initiatiefnemers Eric Goeman (Attac Vlaanderen), Dirk Holemans (Oikos, denktank voor sociaal-ecologische verandering), Eddy Goovaerts (ABVV Metaal Antwerpen) en arbeidssocioloog Stephen Bouquin.
“Het gaat niet alleen over de vraag hoe de auto van morgen er zal uitzien, maar ook hoe onze mobiliteit er morgen zal uitzien. Die verandering zal niet uit de hemel komen vallen. Ze heeft nood aan een stevige publieke input”, zegt mede-ondertekenaar Dirk Holemans, hoofdredacteur van Oikos.
“Overheden staan graag te huilebalken langs de kant. Maar de overheidsinmenging is gewoon een feit. De Amerikaanse overheid is de grootste aandeelhouder van GM. Vraag is nu welk doel de overheidssteun nastreeft: de aandeelhouders redden of een duurzame automobielsector uitbouwen?”, zegt Eric Goeman van Attac Vlaanderen.