http://www.flickr.com/photos/worldeconomicforum/3488040165/

Nieuws -

Murdoch krijgt BBC op de knieën

De BBC gaat twee radiostations opdoeken en de helft van haar website wegsnijden. De Britse openbare omroep hoopt zo de commerciële zenders en mediamagnaat Rupert Murdoch gunstig te stemmen.

maandag 1 maart 2010 18:28

James, de zoon van Rupert Murdoch, voert al een tijd een kruistocht tegen de BBC. “De uitbreiding van gesubsidieerde journalistiek is een bedreiging voor het pluralisme en de onafhankelijkheid van de nieuwsvoorziening. Het dumpen van gratis gesubsidieerd nieuws op de markt, maakt het bijzonder moeilijk voor journalistiek om te bloeien op het internet”, zei James Murdoch vorig jaar in een toespraak.

Het was dan ook niet toevallig Murdoch’s Britse vlaggenschip The Times dat het nieuws uitbracht over de snoeiplannen van de BBC. In een begeleidend editoriaal echoën de woorden van Murdoch na. “De websites [van de BBC] hebben jobs vernietigd door gratis nieuws te dumpen op de markten terwijl de concurrenten geen toegang hebben tot overheidssubsidies”, schrijft The Times.

Berlusconi?

Nu Murdoch zoete broodjes bakt met Tory-leider David Cameron groeit het gevaar voor de BBC. Cameron maakt een grote kans om de nieuwe premier van Groot-Brittannië te worden. En als hij het haalt van Labour-leider Gordon Brown zal hij dat voor een groot stuk te danken hebben aan de steun van Rupert en James Murdoch.

Andy Coulson, de communicatiedirecteur van David Cameron, is een intieme vriend van Rebekah Brooks. Zij was de eerste vrouwelijke hoofdredacteur van The Sun en leidde daarvoor de krant News of the World (twee tabloids uit de stal van Murdoch). Andy Coulson volgde Brooks op als hoofdredacteur van News of the World. Nu staat Brooks aan het hoofd van News International, het vehikel dat Murdoch’s Britse kranten uitgeeft. Via Coulson en Brooks slaagde Cameron er eindelijk in om in de buurt te komen van Murdoch.

The Sun schaarde zich vorig jaar achter Cameron, nadat de tabloid 12 jaar lang trouw Labour had gesteund. Voor wat hoort wat en David Cameron beloofde prompt om de BBC af te slanken. Het verleidde en commentator van The Guardian tot de commentaar: “Berlusconi’s Italië is niet zo’n verre nachtmerrie.”

De plannen van BBC-topman Mark Thompson moeten vermijden dat de politiek het heft in handen neemt om de BBC af te slanken. Vergeefse moeite zo blijkt nu al. Volgens The Times gaat Mark Thompson lang niet ver genoeg. “Als hij het echt meent met de hervormingen, moet hij veel meer wegsnijden dan enkele radiostations waar niemand naar luistert en enkele websites die weinigen ooit hebben bezocht”, aldus The Times. De krant stelt voor dat de openbare omroep zich totaal terugtrekt uit de popmuziek.

De BBC kan elk jaar rekenen op een dotatie van 3,6 miljard pond. Volgens The Times mag daar flink in gesnoeid worden.

Deredactie.be

Bij de VRT zullen ze die discussie met argusogen volgen. Ook in België woedt het debat over de taken van de openbare omroep. Zowel de Belgische mediamagnaat Christian Van Thillo als hoofdredacteur van De Standaard/Het Nieuwsblad Peter Vandermeersch hebben al meermaals laten weten dat ze de ‘oneerlijke’ concurrentie van de VRT-site deredactie.be niet pikken.

In de berichtgeving in De Standaard over de besparingen bij de BBC horen we een echo van Vandermeersch: “Benieuwd wanneer de eerste voorstellen komen om te snoeien in deredactie.be en om Canvas meer geld te geven”, schrijft de DS-journalist.

Alan Rusbridger, de verlichte hoofdredacteur van The Guardian – een krant die nochtans ook ‘last’ heeft van de BBC-website – zei onlangs dat het dom zou zijn om een model dat wel ernstige journalistiek oplevert (de openbare omroepen) op te geven om het falend businessmodel van de kranten te redden. Kijk naar de VS, zegt Rusbridger. Daar hebben ze geen last van openbare omroepen en toch kampen alle kranten er met zware problemen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!