Zonder zorgen
Nieuws, Cultuur, Recensie, China, Boekrecensie, Graphic novel, Belle Yang, Zonder zorgen - Mik Torfs

‘Zonder Zorgen’: Stripautobiografie vanuit het hart

"De vergelijking met Maus meer dan waard": hét kwaliteitslabel waar elke autobiografische graphic novel met een historisch betekenisvolle achtergrond op wacht. Voor één keer onderschrijven we het compliment, dat door Stripgids werd toegekend. 'Zonder Zorgen' van de Chinees-Amerikaanse schrijfster Belle Yang is een parel.

dinsdag 2 oktober 2012 12:03
Spread the love

Yang schrijft in het Engels en voelt zich als een vis in het water in haar nieuwe thuisland in het Westen, maar haar boeken graven steevast in de cultuur en achtergrond van haar oorspronkelijke vaderland.

Zo is het heel opmerkelijk dat ze nauwelijks woorden vuilmaakt aan het meest spectaculaire aspect van haar leven: het Amerikaanse ex-liefje dat haar stalkt, met de dood bedreigt en haar daardoor dwingt om voor onbepaalde tijd naar China te vluchten.

Nadat Rot Ei (zoals de stalker in haar verhaal genoemd wordt) in haar ouderlijk huis inbrak en haar hele hebben en houden stal, en meer nog toen hij uit de gevangenis vrijgelaten werd en op wraak zinde, leefde Yang een tijd in constante terreur. Ze durfde het huis van haar ouders niet verlaten en om de tijd te doden vertelde haar vader haar zijn geschiedenis. Díe verhalen vullen het grootste deel van haar graphic novel.

Ze beschrijft het wedervaren van haar overgrootvader, die in de jaren ’20 van de vorige eeuw een landeigenaar was op het Chinese platteland en die in de periode van de Tweede Wereldoorlog en de daaropvolgende turbulente aanloop naar het communisme, heel wat te stellen had met zijn vier zonen en met de toenemende externe bedreigingen.

Raar maar waar, het spannendste deel van het boek beschrijft de dialogen tussen de zonen die elk een andere visie hebben op hetgeen de vader moet doen om zijn aanzien en bedrijf te redden. Yang typeert de broers haarfijn en reconstrueert de intriges tussen hen in ware thrillerstijl.

Ze imponeert door de accuraatheid waarmee ze de personages van haar grootooms, die ze nooit gekend heeft, neerzet. Zo volstaan een lichtjes gekromde houding, een onaards grote bril en steeds hetzelfde hoedje om van de vierde oom een rasechte neuroot te maken.

Inderdaad, de rol van de tekeningen mag niet onderschat worden. Terwijl bij vele gelijkaardige strips het grafische aspect slechts dient om het fragmentarische karakter van de vertelling op te vangen (zelfs de geroemde reisverslagen van Guy Deslile putten hun kracht in de eerste plaats uit de puntgave manier van vertellen en minder uit de minimalistische tekeningen), roept Yang met enkele kleurloze penseelstreken wonderlijke poëtische landschappen tot leven die het verhaal niet enkel onderlijnen, maar er ook betekenis aan toevoegen.

We beleven alle omwentelingen die China in de vorige eeuw meemaakte vanuit het oogpunt van één familie. Een familie patriarchen, wat maakt dat de komst van het communisme hen als een kwade wind van hun sokken blaast. Het laatste bedrijf, waarin Yangs eens zo respectabele overgrootvader eenzaam en straatarm in de winterlandschappen tracht te overleven, is ronduit schrijnend.

Dit boek is geschreven vanuit het hart, met een diepe warmte en oprechte interesse voor zijn onderwerp, maar vooral met een fenomenaal talent voor het vertellen van verhalen. In de pijnlijke confrontatie met haar eigen situatie die haar volledig verlamt (door de angst voor haar ex) vindt de schrijfster de noodzaak om haar wortels en haar achtergrond te ontdekken en eer te bewijzen.

Vond u deze bespreking interessant? Steun DeWereldMorgen.be door dit boek in onze shop aan te kopen.

take down
the paywall
steun ons nu!