Bron: Schone Kleren Campagne
Schone Kleren Campagne

XXL fresco in Nieuwstraat herinnert modemerken aan hun verantwoordelijkheid

Pay Your Workers: een gigantische fresco op de zo goed als lege Nieuwstraat in Brussel vraagt de modemerken en –ketens om hun verantwoordelijkheid te nemen voor de lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten. Want door de wereldwijde Coronacrisis werden zij massaal op straat gezet. De fresco is een initiatief van de Schone Kleren Campagne en achACT, en werd gemaakt door de street artists pARTerre.

vrijdag 20 november 2020 15:25
Spread the love

 

In het begin van de pandemie was de eerste reflex van kledingbedrijven om hun bestellingen te annuleren. Zelfs bestellingen die al klaar waren om verscheept te worden. Met rampzalige gevolgen voor kledingmedewerkers: loonverlies, massaontslagen, repressie van de vakbonden, … “Tussen maart en mei 2020 werd naar schatting tussen de 2,7 en de 4,9 miljard euro aan loon niet uitbetaald. De werkomstandigheden in de sector waren vóór covid-19 al miserabel, maar de pandemie stort miljoenen mensen in extreme armoede. In goede jaren delen ze niet in de winsten, nu het minder gaat delen ze wél als eerste in de klappen”, legt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne uit.

Met dit reusachtige fresco willen de Schone Kleren Campagne en achACT de stem van de betrokken werknemers versterken. De campagne #PayYourWorkers van de internationale Clean Clothes Campaign roept merken en ketens op om erop toe te zien dat de normale lonen van de kledingarbeid(st)ers in hun keten betaald worden én zich daarover publiek uit te spreken. Een tiental kleinere merken hebben dit al gedaan, het is tijd dat grotere merken met meer impact volgen, zoals H&M, Nike en Primark.

“Hoewel deze oproep bedoeld is voor alle merken in de sector, roepen we H&M, Primark en Nike op om hun verantwoordelijkheid te nemen. Ons internationale netwerk, de Clean Clothes Campaign, heeft talrijke schendingen van arbeidsrechten in hun toeleveringsketens geïdentificeerd. Deze bedrijven moeten zich nu inzetten voor de werknemers die hun spullen produceren. En er zijn natuurlijk ook meer structurele maatregelen nodig, zoals een eerlijkere verdeling van de winsten in de sector, meer transparantie en een betere sociale bescherming in de productielanden”, zegt Sanna Abdessalem van achACT.

Hoewel bedrijven in de sector lijden onder de gevolgen van de pandemie, geldt dat niet voor Primark, H&M en Nike. Primark eigenaar Associated British Foods meldde begin november een winst van 914 miljoen GBP (1miljard EUR) voor 2020, H&M groep kondigde een winst aan van 24,851 miljoen SEK (2,435 miljoen EUR) over het afgelopen kwartaal, en Nike noteerde een netto-inkomen van 1. 5 miljard USD (1,3 miljard EUR) en heeft dividenden aan de aandeelhouders uitgekeerd ter waarde van 384 miljoen USD (325 miljoen EUR), een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Bron: Schone Kleren Campagne

“Dit is een wereldwijde gezondheidscrisis. Terwijl we hier onderhandelen over optimale veiligheidsmaatregelen voor onze werknemers in de winkels en over financiële steun voor de distributiemedewerkers die zwaar getroffen zijn door de winkelsluitingen, tonen we ons solidair met de werknemers aan het einde van de keten, die zich vandaag mobiliseren om de verschuldigde lonen te ontvangen en voor meer sociale bescherming”, zegt Kristel Van Damme van ACV Puls.

“We weten hoe fundamenteel het is om ons collectief te kunnen organiseren tegen de gevolgen van deze gezondheidscrisis, dat stellen we elke dag vast. Helaas stellen werknemers in de productiesectoren die hun rechten opeisen zich bloot aan het risico van repressie, ontslag of intimidatie. We kunnen ze alleen maar onze steun betuigen!”, besluit Valérie Vanwalleghem, federaal secretaris van de SETCa/BBTK.

Bron: Schone Kleren Campagne

 

Deze actie kadert in de Global Week of Action van de Clean Clothes Campaign, het internationale netwerk waarvan achACT en SKC deel uitmaken. Acties in tientallen locaties over de hele wereld zullen de stem versterken van de werknemers van wie de lonen zijn verlaagd of de banen zijn verdwenen zonder compensatie tijdens de pandemie. Meer informatie over de wereldwijde acties op www.cleanclothes.org

 

De fresco werd gerealiseerd door de Brusselse artiesten IOTA en Luis Pôlet, van Collectif pARTerre.

De beelden zijn gemaakt door fotograaf Gilles Najheut

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!