Bron: PxHere
Extinction Rebellion, Scientist Rebellion

Wetenschappers en milieuactivisten luiden de alarmklok op privéjetbeurs

Activisten van Scientist Rebellion en Extinction Rebellion infiltreerden de jaarlijkse AIR OPS beurs van de European Business Aviation Association (EBAA) om de disproportionele rol van de ultra-rijken bij het veroorzaken van de ecologische crisis onder de aandacht te brengen. De activisten klommen op het podium om om een verbod op privéjets te eisen en lanceerden heliumballonnen de lucht in met kleine alarmen eraan bevestigd om zo het evenement te verstoren.

dinsdag 14 februari 2023 12:16
Spread the love

 

AIR OPS is het grootste evenement georganiseerd door de Europese  privéluchtvaartlobby gericht op professionals uit de sector, zoals luchthavens,  reisplanners, operatoren, brandstofleveranciers enz. Het driedaagse evenement bestaat  uit een beurs met informatiesessies en vindt plaats van 13 tot 15 februari in Event Lounge  in Brussel.

De milieuactivisten infiltreerden in de evenementzaal, klommen het podium op en  verstoorden de openingsspeech van Juergen Wiese, voorzitter van de EBAA.  Wetenschappers in laboratoriumjassen wezen op de verwoestende effecten van  privéjets op het klimaat en op de sociale onrechtvaardigheid die ze stimuleren.  Sebastian Gonzato, doctorandus in energiesystemen (KU Leuven), vanop het podium:  “Wat geeft jou het recht op een ecologische voetafdruk van bijna 1000 keer die van een  gemiddelde burger?”. Na het oplaten van heliumballonnen met kleine alarmen eraan  bevestigd, verlieten de activisten vreedzaam het evenement onder het geluid van de  alarmen. De geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheidsactie maakt deel uit van de  lopende wereldwijde ‘Make Them Pay‘ campagne, bestaande uit dergelijke acties gericht  tegen de privéjetindustrie. Gisteren blokkeerde Extinction Rebellion al de privé-luchtvaart  terminals ‘ExecuteJet’ en ‘Luxaviation’ in Zaventem.

Volgens de Europese Federatie voor Transport en Milieu is reizen met privéjets veruit de  meest koolstofintensieve activiteit die iemand kan uitoefenen (zie ook de figuur voor een  vergelijking met andere transportmiddelen). Ondanks de ongeëvenaarde gevolgen voor  het klimaat blijft de sector ondergerapporteerd en vooral ondergereguleerd.  Individuele gebruikers van privévliegtuigen stoten tot 7.500 ton CO2 uit per jaar (ter  referentie: de gemiddelde Belg stoot 8 ton CO2 per jaar uit). Activist Sébastien Hendrickx  stelt: “Wanneer de uitstoot universeel moet worden teruggedrongen, is het niet meer  dan logisch om zich te focussen op de sectoren die de minste mensen treffen, maar  toch verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijke uitstoot. In werkelijkheid gebeurt  precies het tegenovergestelde: de privé-luchtvaartsector blijft grotendeels onbelast (Kerosine blijft de enige onbelaste brandstof in de EU) en vrijgesteld van het EU ETS.”

Vergelijking van de CO2-intensiteit van privé-jets tegenover andere vervoerswijzen over land (alleen directe emissies).

 

Zelfs de algemene luchtvaart is een luxe die bijna uitsluitend toegankelijk is voor het  rijkste deel van de wereldbevolking, hoewel de omvang van deze ongelijkheid vaak nog  wordt onderschat. De vervuiling van dit voertuig is zo onevenredig dat het 41% van de (al  extreem grote) totale CO2-voetafdruk van de rijkste 1% van de EU-bevolking  vertegenwoordigt. Diezelfde 1% van de wereldbevolking is goed voor meer dan de helft  van de totale uitstoot van de passagiersluchtvaart. Privéjets zijn bij uitstek een symptoom  van deze immense luchtvaartongelijkheid.

De wetenschappers-activisten willen dat regeringen serieus actie ondernemen en  een verbod op privéjets invoeren: “Politici geven nu het tegenovergestelde signaal van  wat onmiskenbaar nodig is, met als resultaat een recordjaar voor Belgische  privéjetmaatschappijen. Hun voorbije keuzes tonen duidelijk waar hun prioriteiten liggen:  denk maar aan de Vlaamse minister van mobiliteit Lydia Peeters die de luchtvaart actief promootte door een vlucht van Brussel naar Antwerpen te nemen als publiciteitsstunt of  de aanhoudende subsidies voor regionale luchthavens, tegen al het economische en  ecologische verstand in. Nu wil ook de Europese Commissie de luchtvaartsector als ‘groen’ erkennen om de toegang tot duurzame financiering te vergemakkelijken, met als  enige voorwaarden 15-20% efficiëntere vliegtuigen vergeleken met de oude generatie en  het totaal gebruik van 5% ‘duurzame brandstof’.”

De maatschappelijke meerwaarde van de privéjetsector wordt door de sector zelf  sterk uitvergroot. De privéluchtvaart vertoont namelijk een duidelijke piek tijdens de  zomermaanden en, op basis van een enquête onder privéjetgebruikers, blijkt dat slechts 35% van de privévluchten daadwerkelijk om zakelijke redenen gebeurt, wat hun  zelfgekozen naam ‘zakelijke luchtvaart’ (business aviation) enigszins relativeert.  Bovendien zijn er rechtstreekse hogesnelheidstreinen beschikbaar op 70-80% van de  populairste privéjetroutes. De sector zet ook graag hun medische noodvluchten in de  kijker om hun maatschappelijk nut te bewijzen, maar vergeet daarbij te vermelden dat dit, volgens hun eigen cijfers, minder dan 3% van het totaal aantal privévluchten  uitmaakt. Daarom vragen de activisten en wetenschappers om een verbod op privéjets  (met mogelijke uitzonderingen voor medische vluchten en het occasionele bezoek van  president Zelensky).

‘Make Them Pay’ is een campagne die Scientist Rebellion (SR), Extinction Rebellion (XR)  en Stay Grounded samenbrengt om het klimaatonrecht van de luchtvaart aan te pakken.  Burgers en wetenschappers uit de hele wereld hebben zich verenigd achter drie eisen:

  1. Verbied privé-jets
  2. Belast frequent flyers
  3. Laat vervuilers betalen

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!