De werknemers van Ford Genk konden kiezen uit drie voorstellen: 42 dagen 950 wagens per dag produceren tegen een toeslag op het loon van 25 procent, 40 dagen 1000 wagens per dag produceren tegen een toeslag van 40 procent, of geen van beide opties.
De eerste twee voorstellen houden ook in dat de geproduceerde wagens en wagens op de parking worden vrijgegeven, op 7000 auto’s na.
Van alle uitgebrachte stemmen op een van de drie voorstellen was er een nipte meerderheid die voor de toeslag van 40 procent koos, en binnen de stemmen voor een werkhervatting koos ongeveer 90 procent voor de toeslag van 40 procent (en een productie van 1000 wagens per dag) in plaats van 25 procent (en een productie van 950 wagens per dag).
Democratisch
Ronny Champagne, voorzitter ABVV-metaal Limburg, had gehoopt op een grotere meerderheid, in welke richting dan ook, maar vindt dat er op democratische wijze een beslissing is genomen over de komende maanden. “De meerderheid heeft gekozen, als onderhandelaar heb je je daarbij neer te leggen en moet je boven de emotie staan”.
De drie voorstellen waaruit de Ford-werknemers konden kiezen, zijn geformuleerd door afgevaardigden van de vakbonden, de directie van Ford en een sociaal bemiddelaar van de overheid, en zijn het resultaat van een bijeenkomst van bijna 24 uur.
De werknemers van Ford Genk konden tot 4 januari hun stem uitbrengen; uiteindelijk hebben iets meer dan 5000 werknemers dit gedaan.
Sociaal plan
Champagne: “Voor Ford was het simpel: of de mensen gingen terug aan het werk, of er werd niet onderhandeld over een sociaal plan. Het opstellen van een sociaal plan is in België namelijk nog altijd niet verplicht”.
“De komende maanden gaan vooral belangrijk zijn voor ons om te praten over een sociaal plan dat zo goed mogelijk is voor de Ford-werknemers. Simpel gezegd willen we twee dingen bereiken: een brugpensioen voor een zo laag mogelijke leeftijd en een zo hoog mogelijke vertrekpremie, zowel voor vrijwillig vertrek als gedwongen ontslag. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit gaat lukken”.