‘Werkgevers zijn zelf verantwoordelijk voor schaarste bij knelpuntberoepen’

Als bepaalde vacatures zo moeilijk ingevuld worden, waarom stoppen werkgevers die dan vol met overbodige drempels?

woensdag 22 maart 2017 16:21
Spread the love

Knelpuntberoepen, het is een term die politici en ondernemers al eens in de groep durven te gooien om te bewijzen dat het wel meevalt met de jobsschaarte op de arbeidsmarkt. Kijk eens, heel wat vacatures raken niet eens ingevuld. Maar uit een onderzoek van het Franstalige ABVV blijkt dat de werkgevers zelf voor een stuk verantwoordelijk zijn voor het niet vinden van werknemers.

De vakbond haalde de kam door 1575 vacatures voor 9 zogenaamde knelpuntberoepen op de website van de Forem (de Franstalige VDAB). Ze onderzochten of de vacatures mogelijk discriminerende elementen bevatten. Het gaat daarbij niet om discriminaties die bij wet verboden zijn, maar wel om extra drempels die veel werkzoekenden uitsluiten.

Zo blijkt dat werkgevers die op zoek zijn naar beenhouwers in 98 procent van de gevallen ervaring vragen. In sommige vacatures is sprake van 10 jaar ervaring. Bij pijpfitters loopt dat op tot 90 procent.

In veel vacatures wordt van de sollicitanten ook geëist dat ze specifieke brevetten voorleggen. Bij de vacatures voor elektromechanicien is dat het geval bij 70 procent van de vacatures. Maar zo’n brevet halen kan tot 800 euro en vele weken opleiding kosten. Een zware en gewaagde investering want in 80 procent van de gevallen gaat het enkel om een precair contract, namelijk tijdelijk of uitzendwerk.

Dat blijkt de grootste contradictie te zijn bij de zogenaamde knelpuntberoepen. Bedrijven schreeuwen om werknemers maar bieden hen slechts een tijdelijk of uitzendcontract aan.

Het ABVV onderzocht ook vacatures voor schoonmaakpersoneel. Geen knelpuntberoep maar wel een beroep dat aangevinkt staat als ‘kritisch’. Het is een sector die zich richt op een segment van werknemers dat het al heel moeilijk heeft. Maar net de vacatures uit die sector bevatten heel wat extra discriminaties.

Zo gaat het in 8 op de 10 gevallen om een precair contract. In 9 op de 10 vacatures is sprake van deeltijds werk. Bovendien wordt in 84 procent van de vacatures geëist dat de sollicitant over een eigen wagen beschikt. Begin er maar aan: je krijgt slechts een onzeker deeltijds contract aan een bijzonder laag loon, maar je moet wel eerst investeren in een rijbewijs en een wagen.

“Wij geloven niet in dat concept van knelpuntberoepen”, reageert Thierry Bodson van FGTB Wallonne in L’Echo. “We ontkennen niet dat er kritische beroepen zijn, maar dat ligt niet aan de wil van werknemers”.

“Als een vraag geen aanbod vindt, dan moet je de vereisten verlagen of de lonen verhogen om kandidaten te vinden”, besluit Bodson.

De MR kwam eerder deze maand nog met het voorstel om werkzoekenden te verplichten een opleiding te volgen voor één van de knelpuntberoepen.

take down
the paywall
steun ons nu!