De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Bron: Bond Beter Leefmilieu
Michiel Baumers, Niels De Ridder, Liesbeth Geussens, Elias Kruithof en Justine Soete

Wat de Gentse SUV-actie ons leert

"'Actiegroep’ besmeurt honderden SUV’s in Gent: ‘Dit is volstrekt onaanvaardbaar en puur vandalisme’", kopte De Morgen afgelopen vrijdag. Activisten smeerden ketchup op een 200-tal SUV's en lieten pamfletten achter om de bestuurders te wijzen op de problemen van SUV's. De uren daarna werden de milieuactivisten verketterd (en erger) op Twitter. De redactieleden van koelstof.be schrijven in dit opiniestuk hun verontwaardiging neer.

dinsdag 22 februari 2022 15:02
Spread the love

 

De burgemeester van Gent Mathias De Clercq (Open VLD) noemde dit “volstrekt onaanvaardbaar en puur vandalisme” en riep de slachtoffers op om aangifte te doen bij de politie. Iedereen scheen het erover eens: andermans auto besmeur je niet, ongeacht wat die auto allemaal besmeurt. Waarom gaat het in dit debat niet over de slachtoffers van de SUV’s en de klimaatcrisis waaraan de steeds zwaardere auto’s medeplichtig zijn?

Waarom gaat het in dit debat niet over de slachtoffers van de SUV’s en de klimaatcrisis waaraan de steeds zwaardere auto’s medeplichtig zijn?

SUV’s: de échte problemen

De echte problemen rond SUV’s kregen zo goed als geen aandacht in de kranten en op sociale media. Wij doen een poging met drie korte punten:

Ten eerste, de CO2-uitstoot. SUV’s zijn zwaarder dan andere auto’s. 45% van de nieuw verkochte auto’s is op dit moment een SUV, maar ook andere automodellen nemen kenmerken van SUV’s over. Daardoor wegen auto’s nu gemiddeld 100 kg meer dan 20 jaar geleden, hoewel er nu lichtere materialen beschikbaar zijn.

Door SUV’s stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s sinds 2018, na een jarenlange daling.

De EU legt uitstootnormen per extra kg vast: per 100 kg extra gewicht mag een auto 3,3 gram CO2 extra uitstoten per km. Hierdoor stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s sinds 2018, na een jarenlange daling. Dit ondanks de opkomst van hybride en elektrische modellen.

SUV’s veroorzaken een ‘race to the top’.

Ten tweede, de veiligheid van andere weggebruikers. Hoewel de meeste SUV’s goed scoren in veiligheidstesten voor de inzittenden, veroorzaken ze een ‘race to the top’: als ik mezelf veiliger wil voelen in de auto, moet ik wel een grotere auto kopen dan mijn buur. Aan het eind van de rit zijn zwakkere weggebruikers het slachtoffer.

Privatiseren van de weg door grote auto’s is schijnbaar vanzelfsprekend en onaantastbaar. 

Ten derde, de plaats die SUV’s innemen. Elke SUV die rondrijdt en op straat parkeert, palmt een aanzienlijk stuk van de openbare ruimte in. Privatiseren van de weg door grote auto’s is schijnbaar vanzelfsprekend en onaantastbaar. 

SUV’s vs. Activisten: wie heeft welke impact?

Laten we de impact van de SUV’s nu plaatsen tegenover de impact van de activisten: ketchup en papier op de voorruit. Dat is vervelend om ‘s morgens tegen te komen en je bent persoonlijk geviseerd door een bende wereldverbeteraars.

Onze planeet steek je niet zo makkelijk in de carwash.

Met een emmertje lauw water en een spons is de ‘schade’ aan de SUV’s wel verdwenen. Krijg je met dit sponsje de lucht terug proper? Onze planeet steek je niet zo makkelijk in de carwash.

Wat hebben de Gentse SUV-actie en de reacties erop ons dan geleerd? Nog veel te vaak worden klimaatacties niet serieus genomen. Deze actievoerders hebben meer dan terechte zorgen over SUV’s.

We kunnen ons zo’n gebrek aan klimaataandacht in dit soort discussies niet meer permitteren.

We moeten klimaatacties steeds in verhouding tot de klimaatcrisis zien. We kunnen ons zo’n gebrek aan klimaataandacht in dit soort discussies niet meer permitteren. En de EU moet de wet dringend veranderen: zolang zwaardere auto’s meer mogen uitstoten, blijft de politiek de wedloop naar grotere auto’s ondersteunen.

 

Michiel Baumers, Niels De Ridder, Liesbeth Geussens, Elias Kruithof en Justine Soete vormen het redactieteam van www.koelstof.be.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!