De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Wachtdienst van huisartsen  ATHENA misleidt hun patiënten …

Wachtdienst van huisartsen ATHENA misleidt hun patiënten …

woensdag 26 mei 2010 00:49
Spread the love

ATHENA  is een wachtdienst van ervaren huisartsen.  In hun  folder staat duidelijk dat zij uw problemen oplossen met een minimum aan bijkomende onderzoeken.  Indien nodig, nemen zij contact op met specialisten.In de folder staat ook duidelijk dat iedereen beroep kan doen op de medische zorgen van de wachtdienst, ongeacht zijn of haar sociaal statuut.

Ook buitenlanders op vakantie of doorreis in België  kunnen bij hun terecht.  Voor personen met een zeer laag inkomen of mensen zonder cash geld op zak zoeken we een oplossing.

Zondag jl. werd ik ziek en had ik problemen met mijn medicatie.  Met de informatie van deze folder ben ik  naar deze wachtdienst gegaan die gehuisvest is in het ziekenhuis (medische site St.Pierre – Ceasar De Paepe). Maar deze wachtdienst werkt onafhankelijk van het ziekenhuis. In dit ziekenhuis is ook mijn huisdokter gevestigd. Als ik naar mijn huisdokter ga , betaal ik enkel het remgeld.

Bij mijn inschrijving vroeg de persoon die aan het onthaal zat, 30 euro en nog wat. Ik moest het bedrag onmiddellijk ophoesten.

Aan het onthaal van  ATHENA kreeg ik, wat betreft de betaling van de doktersrekening niet de correcte informatie zoals in hun folder vermeldt staat.

Nochtans staat er in hun folder  duidelijk :

indien u in orde bent met uw ziekteverzekering, sturen wij de factuur rechtstreeks naar uw ziekenfonds en betaalt u uitsluitend het remgeld via bankcontact of met een kredietkaart.  Indien u een OCMW-uitkering krijgt, sturen wij de rekening rechtstreeks naar uw OCMW-kantoor.

Ik maakte hem duidelijk dat er in hun folder andere informatie stond.  Ik kreeg gewoonweg  te horen dat deze folder niet meer geldig was.

Ik maakte hem duidelijk dat dit niet kon … en kreeg een zware discussie met de persoon van het onthaal.  Maar ik voelde me zo ziek en ellendig dat ik gewoon die som toch betaalt heb.

Ik vroeg hoe het met de personen zat die niet konden betalen …

Hij zei duidelijk : “Die moeten maar elders gaan … Wij hebben teveel problemen met mensen die niet kunnen betalen …”

Het is niet verwonderlijk dat de meeste patiënten  naar de spoedafdeling  van het hospitaal gaan …

Ieder mens heeft recht op medische verzorging … geld of geen geld

en dan bestaat er nog altijd de dokterseed ...

Ik voelde me nog zieker worden toen ik het dokterskabinet verliet … niet omdat ik ziek was maar door de arrogante houding van deze  onthaalbediende en dat hij verkeerde informatie gaf. 

Luc Schrijvers

take down
the paywall
steun ons nu!