Jos Digneffe
Interview, Nieuws, Economie, België, NMBS, Liberalisering, Spoorstaking, Jos Digneffe, ACOD Spoor, Goederentransport, B-Cargo, Statutaire werkgelegenheid, NMBS-groep, NMBS Logistics, Minimale dienstverlening, Openbare dienst -

Waarom staken de spoorwegen?

“Ik heb alle begrip voor boze reizigers die vanwege de staking maandag niet op hun werk geraken”, zegt Jos Digneffe, voorzitter van de Vlaamse ACOD Spoor. “Maar de dienstverlening bij de NMBS lijdt sterk onder het probleem bij de goederenafdeling, en daar zijn ook zij het slachtoffer van.”

vrijdag 15 oktober 2010 15:30
Spread the love

Het goederendossier is eigenlijk de moeder van het conflict binnen de NMBS. “We waren er al niet blij mee dat de goederenbranche geliberaliseerd werd, maar ons land volgde hierin gewoon de Europese regelgeving, en daar kunnen we weinig aan veranderen”, legt Jos Digneffe uit.

Maar er is nog meer aan de hand, en daar vallen de spoorbonden wel over: “De Europese Commissie verplicht weliswaar de oprichting van een apart goederenfiliaal, maar laat daarbij een opening om blijvend statutaire werkgelegenheid te organiseren, op voorwaarde dat de mensen die er werken niet-discriminerende rangeer- en andere activiteiten uitvoeren.”

“Dat betekent dat zij enkel statutair blijven wanneer die diensten verleend worden aan alle operatoren die op het Belgische spoornetwerk rijden. De NMBS weigert echter om haar diensten voor andere operatoren beschikbaar te stellen, om zo de concurrentie buiten de markt te houden.”

Enkel als het uitkomt?

Wat de spoormedewerkers vooral hoog zit, is dat de NMBS aanvankelijk met de EU-wet schermde om de afschaffing van de statutaire werkgelegenheid te rechtvaardigen, maar nu de mogelijkheid om die toch te behouden gewoon naast zich neerlegt. “Het kan toch niet dat je een regelgeving enkel toepast als het je goed uitkomt?”

Voor de 550 statutaire jobs ziet de toekomst er dus onzeker uit. “Mensen die vertrekken, omdat ze met pensioen gaan, worden buitengepest of om andere redenen weggaan, worden dan vervangen door contractuelen, die onder veel minder gunstige arbeidsvoorwaarden aan de slag moeten”, vreest Jos Digneffe.

Wordt alles verkocht?

Digneffe en vreest dat het hele filiaal B-Cargo of NMBS Logistics in de toekomst verkocht zal worden, zoals nog niet zo lang geleden met ABX gebeurde. “In de protocolteksten voor het sociaal akkoord wilden we de zin ‘De rangeeractiviteiten moeten altijd binnen de NMBS-groep blijven’ toevoegen.”

“De NMBS wil echter niet verder gaan dan ‘onder de controle van de NMBS-groep’. Dat toont volgens ons aan dat hun plannen toch niet zo zuiver zijn. Iedereen kan immers de rangeeractiviteiten uitvoeren ‘onder controle van’ de NMBS-groep.”

Alle geld naar cargo

“Daarnaast is het opvallend hoe alle middelen in het cargoverhaal worden gestoken, terwijl de hele openbare dienstverlening aan de reizigers daaronder lijdt. De cargoafdeling vraagt onze werkplaatsen om hun locomotieven en wagons te onderhouden tegen ‘marktconforme prijzen’, die onder de reële kostprijs liggen.”

“Het verschil wordt bijgepast uit de budgetten voor de openbare dienstverlening. Daardoor is er minder geld en worden er treinen afgeschaft, stations gesloten en loketten afgebouwd. Een besparingsplan voorziet dat er tegen eind 2015 wel 300 arbeidsplaatsen verdwijnen.”

Dit alles vormt een kettingreactie, die er uiteindelijk toe leidt dat de service naar de klant achteruit gaat. De NMBS sluit loketten en opent automaten. Die geven wel wat je vraagt, maar je krijgt geen spontane tips of advies meer over bijvoorbeeld goedkopere tickets of formules op maat.

“We zijn geen koekjesfabriek. Als wij stoppen met werken, heeft dat een grotere impact op het brede publiek”

Al deze en nog andere mistoestanden deden het spoorpersoneel kiezen voor een nieuwe spoorstaking. “Of dat de beste manier is om onze grieven te uiten, denk ik niet”, verzucht Jos Digneffe.

“Reizigers morren uiteraard, omdat ze weer niet op hun werk geraken, maar zij lijden toch ook onder de huidige situatie. Ik hoor mensen zeggen dat er tegenwoordig elke dag een ‘minimale dienstverlening’ is, en daar hebben ze gelijk in. We zijn geen koekjesfabriek. Als wij stoppen met werken, heeft dat een grotere impact op het brede publiek. Maar we hebben eigenlijk geen alternatief.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!