In 2010 pakte Mieke Vandromme uit met het boek ‘Essence’, een verhalenbundel over ondernemende vrouwen. “Tijdens verschillende netwerkevents stootte ik altijd op boeiende verhalen van vrouwen en hun onderneming”, vertelt Vandromme.
“Vrouwen hebben nood aan rolmodellen, daarom besloot ik alle verhalen op te schrijven. Het boek wil vrouwen een duwtje in de rug geven en hen aanzetten tot meer ondernemerschap.”
De zoektocht naar tien vrouwen uit verschillende sectoren verliep gemakkelijk voor Vandromme. “Ik kende zelf maar één vrouw, maar al snel leidde zij naar een andere succesvolle vrouw. Uiteindelijk eindigde ik bij Ilse De Meulemeester.”
De essentie
Volgens fotografe Dagmar Blommaert brengt ze met haar foto’s het karakter en de kracht van de vrouwen naar voren. Elk verhaal krijgt een dubbelportret, één in een gewone omgeving en één van de vrouw in haar onderneming. “Voor mij ging het niet zozeer om de onderneming, maar wel om de vrouw erachter, en hoe zij daar terecht is gekomen. De essentie, pit en gedrevenheid van het vrouwelijk ondernemerschap moest tot uiting komen”, aldus Vandromme.
De geur van ondernemen
Volgens Vandromme gaat ondernemen altijd gepaard met een nostalgische geur, vandaar de titel van haar boek. “Elke vrouw associeert, net als ik, een geur met ondernemen. Tijdens een klasuitstap merkte ik ooit een vrouw op, die hard aan het schrobben was met bruine zeep. Sindsdien is bruine zeep voor mij een symbool van hard werken. Ik hoop ook dat meer vrouwen de geur of de zin voor het ondernemen ontdekken en dat dit boek hen daartoe inspireert.”
De fototentoonstelling loopt nog tot eind maart in de bibliotheek van Genk.
© 2011 – StampMedia – Ingrid Tokaruk