De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Nightjet, de nachttreinen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Foto: Greenpeace
Back on Track Belgium vzw

Vivaldi op het verkeerde spoor

Na een marathonvergadering deelde premier De Croo afgelopen dinsdag en woensdag meer details over de plannen voor 2023 en 2024. En wat blijkt? Ondanks een minister die ecologie zeer belangrijk vindt en vele positieve berichten in 2021 – ‘het Jaar van het Spoor’ -  over nieuwe internationale (nacht)treinen ten spijt, baarde de berg een muis. Zoals al eerder gezien was het jaar vooral een marketingcampagne.

donderdag 13 oktober 2022 17:25
Spread the love

 

De uitdagingen op het vlak van energie en jobs zijn niet min dezer dagen, maar de opportuniteiten om NU actie te ondernemen om de klimaatopwarming te beperken blijven liggen. Er is veel geld voor het goederenvervoer per spoor, maar van de beloofde ‘3,4 miljard’ euro zal 3 miljard te beslissen zijn voor de volgende regering.

Nog zeker zo’n 2 jaar wachten dus. 2 jaar dat er enkel naar het goederenvervoer en het nationaal treinverkeer wordt gekeken. Broodnodig, maar wel 2 jaar stilstand op het vlak van internationaal langeafstandsverkeer, waaronder geen middelen om de vele nachttreinprojecten die stilaan ver ingedommeld zijn omdat ze geen zekerheden kunnen aantonen aan investeerders, omdat er geen politieke visie is.

En bovendien is het gemakkelijk zaken te beloven voor binnen 2 jaar want het beloven woelige verkiezingen te worden.

Het is zelfs dubbel zo zuur, 10 dagen voor wat de ‘laatste’ klimaatmars moet zijn om op te roepen NU te ageren en niet alleen te kijken naar het nationale maar ook Europees niveau!

Back on Track Belgium, de vzw die van Brussel een internationale spoorhub voor nachttreinen wil maken, zal dan ook de minister blijven aansporen om actief acties te ondernemen om het internationaal treinverkeer per nachttrein met concrete acties te ondersteunen. Onlangs presenteerden ze nog hun idee om als België te investeren in nachttreinrijtuigen, nog zo’n knelpunt.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!