Michael Bastow: 100 Chinoises Zwanenwit
Lokaal, Schilderkunst, Adriaan Raemdonck, Galerie De Zwarte Panter, Michel Buylen, Mugo, Michael Baslow -

Victoriaans naakt en Chinees zwanenwit in voorjaarstentoonstelling De Zwarte Panter

ANTWERPEN - Met de Britse kunstschilder Michael Bastow en de Gentse artiesten Mugo en Michel Buylen opende Adriaan Raemdonck in Galerie De Zwarte Panter zijn 46ste lentetentoonstelling. Chinese courtisanes, heldhaftige vrouwen en naakt vrouwenwit domineren deze expositie terwijl Mugo voor Victoriaans getinte magie zorgt.

dinsdag 18 februari 2014 17:29
Spread the love

Met zijn typisch eigenzinnige Victoriaanse stijl toont Mugo (° Gent, 1953) een serie recente potloodtekeningen en etsten in het bijhuis van de galerie die geïnspireerd zijn op technieken die geëngageerde kunstenaars uit de 18de eeuw hanteerden om het ongeletterde publiek van toen via spotprenten van nieuws te voorzien.

Mugoiaanse fantasie

De Gentenaar versmelt in zijn nieuw werk echter de werkelijkheid van vandaag met een ironische invalshoek die hij combineert in een – wat je zou kunnen omschrijven – als een ‘Mugoiaanse’ fantasie. In tegenstelling tot zijn eerdere werken zijn de etsen en tekeningen van Mugo opvallend minder kleurrijk geworden en neigen meer en meer naar een zwart-witte presentatie. Omdat de kleuren vager worden in het werk van Mugo, ogen zijn beelden in deze tentoonstelling soberder en sterker uitgepuurd als weleer, waardoor de magie in zijn kunst nog sterker voor de toeschouwer wordt uitvergroot.

Religieuze interpretaties

Michael Bastow (° Engeland, 1943) inspireerde zich voor deze tentoonstelling op keizerinnen, courtisanes en vergeten heldinnen uit de Chinese geschiedenis. Naar aanleiding van een thematentoonstelling in het Parijse Louvre, die gewijd was aan het Franse en het Chinese keizerlijke hof in de achtentiende eeuw, raakte hij gefascineerd en getroffen door de portretten van keizer Qianlong en diens echtgenote, keizerin Xiao Xian, die door de Italiaanse kunstschilder Giuseppe Castiglione werden geportretteerd. En zodoende creëerde Bastow een serie van 100 pastels met de oude naakten uit het Victoriaanse tijdperk als uitgangspunt, waarbij in tegenstelling tot vroeger, de blik van de afgebeelde naakte vrouwen op de schilderijen van Bastow indringender naar de toeschouwer toe aanwezig zijn. Via allerlei attributen en gestileerde poses voegt hij er bovendien mythische en religieuze interpretaties aan toe, waardoor de vrouwelijke naakten van een zekere schroom worden bevrijd.

Baadsters

Ook Gentenaar Michel Buylen gebruikt vrouwelijke lichamen als primair thema in zijn recente kunst. Hij portretteert een reeks ‘Baadsters’ die hij presenteert in hun eenwording en samenvloeiing met het water alsof ze de eenzaamheid willen betasten. Hun gelaat wordt onherkenbaar in het water afgebeeld en smelten samen in een al dan niet gesuggereerde beweging. Naast deze werken zijn er van Buylen ook een aantal schilderijen te zien waarin hij minutieus de beweging van een zeegolf en de daarbij horende onderwaterwereld picturaal bewerkt. Terwijl hij de ‘Baadsters’ eerder als kuise stillevens heeft geschilderd, primeert hier echter de erotiek in samenspraak met de symbolen van vruchtbaarheid. 

Praktisch:

Michel Buylen – Waterademhalen – Mugo – Volksprenten uit het magische Sashuis – Michael Bastow – 100 Chinoises Zwanenwit – Galerie De Zwarte Panter – Hoogstraat 70-72-74 – 2000 Antwerpen – Van zaterdag 22 februari 2014 tot en met zondag 4 mei 2014 – De galerie is gratis toegankelijk op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 18.00 uur.

take down
the paywall
steun ons nu!