De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Uw aanrekening voortaan via e-mail

Uw aanrekening voortaan via e-mail

vrijdag 30 juli 2010 14:49
Spread the love

Mijn internetprovider stuurt mijn rekening voortaan elektronisch. Dat is beter voor het milieu. Is het ook beter voor mij? Bedrijven zoeken steeds naar nieuwe middelen om te rationaliseren. De consument doet mee en is dus even schuldig. Veel werk dat vroeger door mensen gedaan werd doen we nu zelf.

Geld uit de muur halen is volledig ingeburgerd, de banken zijn gerationaliseerd. Er is veel personeel afgevloeid. Ze maken enorme winsten. De aandeelhouders zijn tevreden. De houders van een spaarboekje minder.

Ik ontvang een brief met de volgende tekst:

Telenet wil zich als bedrijf graag inzetten voor het milieu en de uitstoot CO2 helpen verminderen.  Een aanrekening drukken en versturen, betekent heel wat papier- inkt- en energieverbruik. En daar willen we wat aan doen …Vandaag ontvangen al 400.000 Telenet-klanten hun maandelijkse aanrekening elektronisch. Ook uw aanrekening zullen we voortaan via e-mail versturen.

In de supermarkt wegen we zelf de groenten

Ergernis

Ik ergerde me onmiddellijk aan deze mededeling. Dit is een eenzijdige beslissing. Telenet moet niet beslissen of ik mijn aanrekening op papier of elektronisch wil en het milieu lijkt me niet hun belangrijkste drijfveer.

Snijden ons brood.

Wil ik een elektronische aanrekening?

Vóór ik mij verder druk maak onderzoek ik hoe ik het liefst mijn aanrekening ontvang en hou daarbij rekening met milieu, sociale impact en eigen gemak.

Ik klasseer alle facturen die ik krijg en schrijf erop hoe en wanneer ze betaald zijn. Als er een probleem met een factuur is, noteer ik daarvan de historiek daarvan ook op de factuur. Komt de factuur elektronisch, dan moet ik ze zelf afdrukken en verliest het milieu argument veel van zijn waarde.

De aanrekening moet nog wel in een omslag en van bij de leverancier tot in mijn brievenbus geraken. Dat vervoer heeft naast een impact op het milieu, een maatschappelijke impact. Ik heb geen idee hoeveel werk 400.000 brieven opleveren, maar het lijkt me dat je hier toch een groepje postbodes van het stempelkaart weghoudt.

Telenet spaart 400.000 postzegels uit en op de arbeidsmarkt komen werkloze postbodes. Dus kort door de bocht, bespaart Telenet op kosten van de gemeenschap die werkloosheidsuitkeringen moet ophoesten. Wat is de sociale verantwoordelijkheid van een bedrijf?

We scannen zelf onze gekochte artikelen en rekenen af

Je kan het wijzigen

Onderaan de brief staat: Wilt u toch geen elektronische aanrekening? Surf binnen de 2 weken naar www.telenet.be/mijntelenet en kies ‘Mijn aanrekeningen’ om de wijziging te doen.”

Op de pagina is er niets voorzien om toch nog een papieren rekening te krijgen. Is Telenet bewust vergeten deze webpagina aan te passen? Het is in elk geval niet netjes dat je het niet via het web kan aanpassen zoals in de brief staat.

Ik bel de klantendienst; “voor … druk op 1,2,3,9 … voor … druk …. enz….” en raak verstrikt in de menu’s. Na 2 minuten druk ik zomaar wat en kom uiteindelijk bij de boekhouding. De man aan de lijn zegt onmiddellijk: “Het is goed dat u belt.” en verandert de settings zodat ik mijn factuur op papier blijf ontvangen.

Zelf bij het kopen van onze meubelen worden we “aangemoedigd” zelf te scannen. Het aantal normale kassa’s wordt tot een minimum herleid.

Klantvriendelijk?

Ik heb ‘maar’ 7 minuten en 18 seconden aan de lijn gehangen. Vele van mijn vrienden zouden heel blij zijn als de problemen met hun provider zo snel opgelost werden. Blijft natuurlijk dat zelfs dit voor vele gebruikers een brug te ver is en dat ze een regeling opgedrongen krijgen waarvoor ze niet gekozen hebben.

In het restaurant is het zelfservice

Complex

Alles moet efficiënter worden. Eenvoudige arbeid wordt door machines, computers en robots gedaan. Het bedrijf maakt meer winst. De samenleving krijgt meer werklozen. Europa waakt over de concurentiekracht. De staat moet inkrimpen en alleen nog zorgen voor een goed klimaat voor de bedrijven. Maar diezelfde staat moet wel het puin ruimen.

Werk zoeken gaat via de computer

Pasfoto’s maken we in de automaat

Wie kent er nog een pompstation waar je niet zelf moet tanken?

Snoep, snacks en drank uit de automaat

Tram-, Metro- en Trein-ticketten uit de automaat

De economie zal nog beter draaien als we de consumenten door robots vervangen .

take down
the paywall
steun ons nu!