Verslag, Europa, Politiek, België -

Truckers voeren actie tegen sociale dumping Oost-Europese chauffeurs

De Belgische transportvakbond BTB-ABVV voerde dinsdag in Zeebrugge, Zaventem en Namen actie tegen de uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs. Postbusfirma's parkeren hun Belgische werknemers in tijdelijke werkloosheid en laten vervolgens Oost-Europeaanse chauffeurs voor veel lagere lonen hetzelfde werk verrichten, zegt BTB-ABVV.

dinsdag 9 november 2010 16:29
Spread the love

Postbusfirma’s vestigen zich steeds vaker in Oost-Europa om van daaruit vrachtwagenchauffeurs in te zetten in West-Europa. Volgens de Belgische transportarbeidersvakbond BTB-ABVV hebben deze door Belgische werkgevers opgezette nepfirma’s maar één doel: sociale dumping.

Belgische werkgevers schuiven de Belgische chauffeur aan de kant door massaal beroep te doen op tijdelijke werkloosheid. Daarna werven ze Oost-Europeanen aan die voor een drie keer lager loon hetzelfde werk verrichten en hetzelfde gevaar lopen op de baan. Bovendien worden daarop nauwelijks of geen sociale lasten betaald in België. “Het kan niet dat sommige werkgevers zo de sociale zekerheidskas blijven plunderen”, zegt Frank Moreels, federaal secretaris BTB-ABVV Wegvervoer en Logistiek.

BTB-ABVV zegt het niet langer te pikken dat Oost-Europeanen wekenlang van huis zijn, nachten en weekends vaak in schrijnende omstandigheden moeten doorbrengen voor een schamel loontje.

“Door een beperkte controle komen werkgevers weg met deze praktijken. Meer controles op het terrein zijn noodzakelijk. Ook kan een versterkte Europese détacheringsrichtlijn een oplossing bieden”, zegt Moreels. “Chauffeurs uit vijfendertig landen komen hier werken. Die moeten dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden krijgen als onze Belgische werknemers, inclusief alle extra legale voordelen.”

Ook moet er volgens BTB-ABVV een versterkte cabotagewetgeving komen. Cabotage is het doen van lokale ritten door een chauffeur die een internationaal transport uitvoert. De vakbond wil dat chauffeur en truck na drie lokale ritten aansluitend op een internationaal transport terug naar het land van herkomst gaan. De combinatie van tachograaf en GPS moeten toelaten om dit beter te controleren.

Tijdens de actie werden pamfletten in zeven talen verdeeld aan chauffeurs. Op de drie plaatsen waren er een dertigtal militanten aanwezig. Zowel van Belgische als van de Oost-Europese chauffeurs kwam er een zeer goede respons, zegt de vakbond. “De Belgen beseffen dat hun lonen onder druk komen te staan en de Oost-Europeanen zijn er zich van bewust dat ze uitgebuit worden”, aldus Moreels.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!