Nieuws, Wereld, Samenleving, Jongeren, Stampmedia, Generatie Y, Toekomstbeeld, Crisistijden -

Toekomstbeeld Belgische jongeren in tijden van crisis

In vergelijking met vijftien andere landen, is de Belgische jeugd het minst optimistisch over 2012. Dit toont een internationale studie aan onder 4.000 jongeren, door het onderzoeksbureau 'InSites Consulting'. De studie peilt ook naar populaire jobsectoren, politieke thema’s en werkethiek.

donderdag 16 februari 2012 18:10
Spread the love

Slechts iets minder dan de helft (45 procent) van de 261 ondervraagde Belgische jongeren tussen de 15 en 25 jaar, denkt dat 2012 beter gaat worden dan het afgelopen jaar. Daarmee is België hekkensluiter na Italië, Frankrijk en Duitsland. Eén op tien jongeren is zelfs echt pessimistisch.

Economische crisis

De economische situatie waarin jongeren leven, heeft grote invloed op hun toekomstbeeld en -plannen. Zo vinden de Belgische millenials de financiële sector niet langer een aantrekkelijke werkomgeving. Jeroen Van den Bergh, jongerenexpert en medeoprichter van het marktonderzoeksbureau, verklaart: “Belgische jongeren hebben actief de val van de grootbanken meegemaakt en hierdoor hebben ze twijfels over de werkzekerheid in die sector”. De economische crisis wordt ook als politieke topprioriteit beschouwd.

Dit is niet het geval bij jeugd uit landen die een economische groei kennen, zoals de zogenaamde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China). Zij krijgen veel minder met crisis en werkloosheid te maken en zien de toekomst rooskleuriger in.

Typisch Generatie Y

De Belgische jeugd is zeer milieubewust. Ze tilt zwaar aan de opwarming van de aarde. “Warm is het nieuwe cool. Deze generatie jongeren verlangt van bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheid opnemen en een sociaal en ecologisch verantwoord standpunt innemen”, zegt Van den Bergh.

Ook opvallend is dat Belgische jongeren net iets meer opkijken naar CEO’s dan naar beroemde sportfiguren en muziekartiesten. Volgens het onderzoeksbureau spelen het recente overlijden van Apple-topman Steve Jobs en het succes van Facebookoprichter Mark Zuckerberg hierbij een rol.

De studie werd afgenomen bij 4.065 jongeren tussen de 15 en 25 jaar in 16 landen: de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, India, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. In België werden 261 personen ondervraagd. Volgens InSites Consulting is de steekproef representatief voor de jongerenbevolking van elk land.

© 2012 – StampMedia – Daniëlle Raeijmaekers

take down
the paywall
steun ons nu!