De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Titi + The German Kid: codewoord happy

Titi + The German Kid: codewoord happy

dinsdag 17 mei 2011 11:47
Spread the love

“Titi is mijn bijnaam. Mijn neefjes konden Kristien niet uitspreken. Titi alleen vond ik te chic voor mijn merk. Ik praat vaak in de wij-vorm over mijn collectie, dus ging ik op zoek naar een fictief personage. Dat werd ‘The German Kid’. Duitsland is een bizar modeland. Duitsers hebben veel in hun mars op modegebied, maar op straat dragen ze gerust een ouderwetse jogging. Dat vind ik zo leuk”, vertelt Follon.

Titi + The German Kid bestaat al drie jaar, maar de ontwerpster profileert het merk pas nu als echt modelabel. “Ik toon de buitenwereld dat ik professioneel geworden ben, hoewel ik helemaal niet zo begon.”

Myspace

Na haar stage bij bekende ontwerpers zoals Walter Van Beirendonck overwoog Follon om aan de Modeacademie te studeren. Ze koos toch voor een eigen label. “Ik werkte in de H&M, zodat ik een basisloon had. Daarnaast ontwierp ik. Ik tekende motieven en diertjes op T-shirts, die ik via sociaalnetwerksites als Myspace aan de man bracht. Stilaan groeide de populariteit en zo maakte ik mijn eerste reeksen T-shirts met zeefdruk. Met het geld dat ik verdiende, kocht ik stoffen voor nieuwe ontwerpen. Zo ging de bal aan het rollen.”

Wees jezelf

Titi + The German Kid spreekt een jong publiek aan. “Ik hou van felle kleuren en humor in mijn collecties. Vooral mensen van dertien tot dertig jaar dragen mijn kleding, al lopen er ook vijftigers met mijn T-shirts rond. Ik mik op modebewuste mensen die net iets anders willen en naar originele merken zoeken op internet. Met sociaalnetwerksites als Twitter en Facebook breng ik de mensen op de hoogte van nieuws over het label.”

Kristien Follon vindt dat iedereen zichzelf moet blijven. “Jongeren focussen zich soms te veel op de modemagazines. Niemand heeft gezegd dat je de trends moet volgen. Als je niet op hoge hakken kunt lopen, ga dan voor sneakers! Kleed je naar je karakter en schaam je niet om te dragen wat je wilt.”

Happy

De ontwerpen van Follon zijn speels met een knipoog. “Ik haal overal inspiratie, van een gek beestje tot een mooie kleur op straat. Soms baseer ik me op een gevoel dat ik krijg als ik muziek beluister. Voorlopig komt de inspiratie vanzelf.”

Follon kan haar label met een enkel woord omschrijven: “Happy! In mijn ogen kan je niet ongelukkig zijn als je een geel T-shirt draagt. Het klinkt misschien cliché, maar iedereen wil toch gelukkig zijn? Als ik dat kan teweegbrengen met mijn kleding, ben ik blij.”

© 2011 – StampMedia/Xios – Liesbeth Merckx

take down
the paywall
steun ons nu!