Interview, Samenleving, Cultuur, België - Eva Van Tongeren

‘Tina & Tamara: De kerstrevue’: Een geschifte terugblik op een geschift 2018 door Hart boven Hard

2018 loopt ten einde. 't Was op maatschappelijk en politiek vlak opnieuw een geschift jaar. Aanleiding genoeg voor een geschifte terugblik, dacht Hart boven Hard. Onder de vlag van de burgerbeweging slaan een hele reeks artiesten de handen in elkaar voor een unieke reizende kerstrevue langs 6 steden. In Tina & Tamara: De kerstrevue maken ze tussen 10 en 18 december samen de stand van 't land op: ze brengen komiek, muziek en politiek in een even burleske als eigenzinnige eindejaarshow. Een gesprek met de regisseur en de hoofdrolspeler.

vrijdag 7 december 2018 13:49
Spread the love

We kennen burgerbeweging Hart boven Hard vooral van hun opinies en hun straatacties waarmee ze burgers en organisaties willen verbinden in het idee dat onze basisrechten als mens voorgaan op de wetten van de economie. De betrokkenheid van kunstenaars is er altijd geweest bij Hart boven Hard. De beweging zoekt al jaren verrassende en creatieve manieren om haar boodschap over te brengen, maar de theaterscène opzoeken, dat is toch nieuw.

Toch past ook deze theatershow binnen het verhaal van de beweging: opnieuw wordt er ingegaan tegen het alom bekende dogma dat er geen alternatief zou zijn voor de huidige politieke koers. De kerstrevue wordt een gelegenheidsvoorstelling waarvoor artiesten uit heel verschillende hoeken van het culturele veld elk een korte eigen act of sketch voorzien. Met hun show willen de deelnemende kunstenaars hun kijk op de huidige samenleving delen, door een zwarte én een roze bril. Thema’s als ecologie, arbeid, armoede, belastingen, migratie en huisvesting worden in de donkerste dagen van het jaar overgoten met een hilarische kerstsaus. 

Waarom kiezen jullie voor het theater? 



Regisseur Vital Schraenen. Foto: MegafoniX

Schraenen: Naast acties op straat en opinies in de kranten zijn we steeds zoekende naar nieuwe manieren om te wijzen op wat er anders kan in onze samenleving. De revue en zeker de politieke revue is een oude vorm van podiumkunst waar wat stof op is gaan liggen. In deze periode tussen twee belangrijke verkiezingen door leek het ons het ideale moment om die nieuw leven in te blazen. Het blijft uiterst boeiend om kort op de bal en op een zeer persoonlijke manier via een artistieke vorm uiting te geven aan een politiek statement. Je voelt ook bij de betrokken artiesten veel goesting om binnen zo’n revue hun ding te komen doen.

Alloul: Theater is een ideaal platform om bepaalde onderwerpen meer verteerbaar te maken voor gevoelige magen. Zonder de realiteit te willen verbloemen, hoor! We gaan de gevoelige thema’s niet uit de weg. We willen katten weer katten noemen. Inhoudelijk komen veel hete hangijzers aan bod zoals ecologie, diversiteit, armoede, noem maar op. Maar omdat het artiesten zijn die het woord nemen, en geen politici, zal het geheel niet verzanden in een ‘wij en zij’ of ‘juist en verkeerd’ retoriek. De mens zal centraal staan: twijfelend, zoekend, maar geëngageerd en constructief. 

Wie zijn Tina en Tamara? 



Hoofdrolspeler Jaouad Alloul. Foto: Bas Bogaerts

Alloul: In de show zijn Tina en Tamara de twee hoofdrollen, twee aartsengelen, God en de duivel, Alpha en Omega, Ying en Yang, Beyonce en Jay Z, plus en min, licht en donker, aan & uit. Tegenpolen die elkaar nodig hebben.

Schraenen: De twee aartsengelen dalen voor hun christmas break opnieuw neer ter aarde om te komen kijken waar het met de mensheid heen moet. Hun namen zijn afkortingen van de letterwoorden TINA (‘There Is No Alternative’) en TAMARA (‘There Are Many Alternatives Ready and Available’): twee verschillende politieke overtuigingen die vandaag het debat beheersen. Tina en Tamara staan ook voor de conservatieve en progressieve kant in elke mens. In onze revue nemen deze engelen de rol op van host en glijmiddel tussen alle acts. 

Wat kunnen de toeschouwers verwachten?

Alloul: Een geklutste ineen getrommelde show met een lach, een traan, een kritische noot en af en toe een klein tikje moraal. Julia (Ghysels, die de hoofdrol van Tamara vertolkt, nvdr.) en ik zullen de show openen en op het einde ook de epiloog op ons nemen, maar daartussen is er elke avond ruimte voor een hele reeks artiesten die hun ding komen doen. Elke opvoering zal dus anders worden. We laten onszelf elke avond verrassen door de kunde en de kwaliteit van de deelnemende artiesten.



Regisseur Vital Schraenen. Foto: MegafoniX

Schraenen: Inderdaad, het wordt een eigenzinnige revue met vele artiesten en acts van zeer divers pluimage, met een huisorkest, glitters en vooral veel kerstsfeer! Entertainment en maatschappijkritiek hand in hand. Op elke act ingaan zou ons te ver leiden, maar laten we stellen dat – zoals het een revue betaamt – het er heel multidisciplinair en wervelend aan toe zal gaan. Het artistieke kader van de avond is wel duidelijk omlijnd: het kerstgegeven met een swingend huisorkest, twee presenterende engelen, een decor met een hoek af, een reuze eettafel, en een grote kerstboom. Daarbinnen krijgt elke artiest of gezelschap vijf minuten om op hun totaal eigen manier een totaal eigen mening te poneren over de stand van het land. Dans, zang, sketch, circus, performance, stand-up. Alles kan en zal ook gebeuren. Elke kunstena(a)r(es) krijgt weinig tijd en zal dus zeker het beste van zichzelf geven!  

Is het allemaal om te lachen?

Schraenen: Als we de acts en artiesten overlopen die elke avond meespelen, zullen we een boeiend evenwicht hebben tussen vorm en inhoud, humor en ernst, het brein en de emoties. Wij willen met deze show bepaalde thema’s aanraken en bepaalde inzichten in de verf zetten. Het blijft natuurlijk een kerstshow, dus het zal heel feestelijk en uitbundig zijn!

Alloul: Met Kerstmis moeten we vieren en dat doe je door fun te hebben. Humor is ook belangrijk omdat je daarmee een punt kan maken en de persoon licht kan achter laten zonder een schuldgevoel. Uiteindelijk leeft er in ons allen een Tina en Tamara, het is verder kijken dan wat onze geest ons vertelt en wat het verleden heeft gedaan. Tijd om het heft in eigen handen te nemen.

Schraenen: Humor is een krachtig en subversief wapen, dat wisten de oude Grieken al, dat weet zelfs Bart De Wever …  of is hij het vergeten?

Wie doet er mee en hoe kwam de samenstelling tot stand?



Hoofdrolspeler Jaouad Alloul. Foto: Monday Agbonzee jr.

Schraenen: Toen het concept van de kerstrevue binnen Hart boven Hard een echt draagvlak kreeg, werden tal van kunstenaars aangeschreven om hieraan deel te nemen. Eerst om mee na te denken over de politieke revue anno 2018 en vervolgens om daadwerkelijk mee het podium te delen. Velen voelden zich aangesproken en slaagden er in om gaten in hun agenda te maken om mee op de kar te springen. 

Alloul: De groep van artiesten die uiteindelijk mee aan boord is, geeft me veel zin om er aan te beginnen! Mensen en gezelschappen als Michaël Pas, Companie De Koe, Gorges Ocloo, Abattoir Fermé, Peter De Graef, Benjamin Verdonck, Seckou Ouologuem, Joost Vandecasteele, Erhan Demirci, Froe Froe, Transfo Collect, Companie Barbarie, Tom Kestens, Bert Gabriëls, Elvis Peeters, … Dat kan alleen maar geweldige avonden opleveren! 

Betekent deze kerstshow dat er een nieuwe wind waait door Hart boven Hard? 



Hoofdrolspeler Jaouad Alloul. Foto: Hart boven Hard

Alloul: Hart boven Hard zorgt wat mij betreft al 4 jaar voor een nieuwe wind. Deze revue wil daarvoor inderdaad ook een extra impuls zijn want initiatieven als Hart boven Hard zijn broodnodig. Onze samenleving wordt steeds killer en daar moeten we samen een ander verhaal tegenover zetten.

Schraenen: Naast de nieuwe samenwerking rond de Kerstrevue is Hart boven Hard ook bezig met een campagne rond artikel 23 van de Belgische Grondwet. Dat artikel zegt dat iedereen het recht heeft om een menswaardig leven te leiden. Met de campagne probeert Hart boven Hard erop te wijzen dat de huidige beleidsmakers dat artikel niet ter harte nemen en dat het anders kan en moet. Die campagne heeft wel wat nieuwe energie losgemaakt en al heel wat weerklank gekregen. Dus samen met deze kerstrevue kan je wel van een nieuw elan spreken, al is de beweging de laatste vier jaar actief gebleven, zoals Jaouad terecht zegt. Een originele campagne, een kleurrijke parade, een tegendraadse revue, alle middelen zijn goed om de mensen wakker te houden, te blijven prikkelen om actief aan het maatschappelijk debat deel te nemen.

Bestel uw tickets voor TINA EN TAMARA: DE KERSTREVUE via www.hartbovenhard.be/tina-en-tamara/ of rechtstreeks via onderstaande speelplekken:

Ma 10.12.18, 20u15 – Arenbergschouwburg Antwerpen

(www.arenbergschouwburg.be – 03/202.46.46)

Di 11.12.18, 20u – Vooruit Gent

(www.vooruit.be – 09/267.28.28)

Wo 12.12.18, 20u30 – Kaaitheater Brussel 

(www.kaaitheater.be – 02/201.59.59)

Za 15.12.18, 20u15 – Unie Der Zorgelozen Kortrijk  (! Uitverkocht !)

(www.uniederzorgelozen.be – 056/220.400)

Zo 16.12.18, 20u15 – C-Mine Genk 

(www.c-mine.be – 089/65.44.90)

Di 18.12.18, 20u – 30CC/Schouwburg Leuven 

(www.30cc.be – 016/300.900)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!