De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Teveel autobussen in het hart van onze steden? Dat is toch juist deel van de oplossing!

zondag 21 november 2021 18:57
Spread the love

In thuisstad Leuven hebben een aantal mensen een half uur betoogd in de Minckelersstraat (toevallig een figuur die mee aan de energievoorziening werkte door het kolengas uit te vinden, anderhalve eeuw geleden). Luc Vanheerentals, een bekend publicist op deze site, heeft op zijn profiel op sociale  media een verslag gegeven. Het bevat de nodige feiten, en neigt tussen de regels naar het gelijk geven aan de betogers. Er passeren nu al drieduizend voertuigen per dag. Omdat er volgens een recente politiek van De Lijn bepaalde lijnen door de straat zullen rijden, zouden een paar bomen weg moeten. Ik durf de eisen van die mensen relativeren en vanuit de ecologische tijdsgeest en zijn eigen, ook wat uitkleden.

Het verslag van Luc Vanheerentals heb ik met levendige aandacht bestudeerd, in de rapte. Dit is een degelijk verslag. Toch ligt de betere oplossing misschien niet in het weghouden van de bussen. Ik herinner mij dat een jaar of zes terug, veel inwoners van onze thuisstad klachten formuleerden naar onze schepenen, soms waar ik bij stond, over de drukte in de Bondgenotenlaan, over de centrale as in het centrum. Het college en de burgemeester hebben toen low profile gereageerd; en wat blijkt intussen: de overlast in de Bond is verdampt. Niet door het openbaar vervoer te verbieden met alle nummers doorheen de stad te rijden echter! Die bussen worden immers inderdaad veelvuldig en gretig door jong en oud gebruikt, door mensen van alle kleuren (wellicht ontbreken enkel de meer begoeden, voorlopig). In het centrum is het nu fijn en leefbaar, je kunt in menige straat genieten van de bomen en de struiken, omdat – naar mijn visie geheel terecht – het de privé voertuigen zijn die sterk werden geweerd. Dat is de toekomst. Een autobus vervangt tien tot twintig auto’s. Het is niet de waaier van aanbod van bussen die moet krimpen, het is de zin naar luxe en comfort en gemak van de rijkste Leuvenaars, dacht ik, die aan dimmen mag beginnen denken. Klimaat en milieu gaan offers vragen in de komende decennia; dat gewicht moet niet in de eerste plaats door de meest sober en nederig levende mensen getorst worden, toch? Die mensen, een grote meerderheid, verdienen integendeel alle ondersteuning van de betrokken overheden. Met goed uitgebouwd openbaar vervoer. Tussen de steden en regio’s, maar ook in de stadsharten zelf.

Wat de buurtbewoners betreft: dat zij om hoop en perspectief te ontvangen, ook maar naar de situatie van de Burchtstraat kijken. Die loopt onderaan de Keizersberg en was de laatste jaren een urban canyon vol fijn stof en stikstofverbindingen geworden. De stad, ook juist schepen David Dessers (Groen) in nauw overleg met buurtbewoners, heeft er een intelligent state of the art systeem aangebracht waarbij enkel voertuigen van openbaar nut of betalende abonnees en buurtbewoners er mogen rijden. Anderen kunnen passeren, maar betalen dan een boete van 58 euro. Met dank aan de intelligente software en camera’s. Gedurende zeven maanden bleef het verkeer vrij druk; de laatste weken is de sanering een feit. Het is terug menselijk stappen en fietsen in de Burchtstraat.

– Rust en relatieve stilte in de straat waar je woont, samen leeft en slaapt, het is natuurlijk een gerechtvaardigde wens. Om dit doel te bereiken, moeten wij wel redelijk-menselijke oplossingen voorstaan. Het tijdperk van King Car is toe aan beëindiging. Dat is godzijdank ook de trend die iedereen kan waarnemen.

Illustratie

In Leuven en vele andere steden, van Hasselt tot Brussel (Adolf Maxlaan) krijgen bomen steeds een meer prominente plaats. Hun wortels worden volgens meest recente wetenschappelijke inzichten beschermd tegen vast treden van de aarde. Ook meer openbaar vervoer is wat de tijd nodig heeft. De tijdgeest én de Natuur, die onze grond en ons enige Huis is.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!