De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

TELRAAM RICHT EIGEN BEDRIJF OP

TELRAAM RICHT EIGEN BEDRIJF OP

donderdag 23 januari 2020 00:52
Spread the love

Het Leuvense Telraam-project heeft plannen om een eigen bedrijf op te richten

Het zogenaamde Telraam-project, een initiatief van Transport & Mobility Leuven, Mobiel 21 en Waanz.in, wil over twee tot drie maanden een eigen bedrijfsstructuur oprichten. In ons land functioneren er momenteel al zo’n 700 Telramen. Het project wekt bovendien steeds meer internationale interesse.

Een Telraam is een klein toestel dat opgehangen wordt aan de binnenkant van een raam op een van de verdiepingen met zicht op straat. Met een combinatie van een Raspberry Pi-micromputer, sensoren en een lage-resolutiecamera worden bij daglicht zowel passerende voetgangers, fietsers, auto’s als grote voertuigen in beide richtingen geteld. Via een WiFi-verbinding worden de geregistreerde data doorgestuurd naar een centrale databank. Alle verzamelde meetgegevens worden beschikbaar gesteld voor beleid, onderzoekers, maar ook voor alle bewoners en geïnteresseerden.

Voor de verdeling van de Telramen wordt samengewerkt met het bedrijf Gotron waar eenieder ofwel een zelf te monteren of een voorafgemonteerd pakket kan bestellen. “Op dit ogenblik zijn er in ons land reeds 700 Telramen geïnstalleerd, vooral in Vlaanderen, maar er lopen ook contacten met wegbeheerders in de andere gewesten. Er zijn ook al Telramen in gebruik in Graz (Oostenrijk) en Darmstad (Duitsland). In het kader van een door de EU-gefinancierd onderzoeksproject zullen er het komende jaar in totaal 1.500 geïnstalleerd worden in Madrid, Ljubljana, Dublin, Cardiff en Leuven”, aldus Wouter Florizoone.

Rond het project wordt binnenkort een eigen bedrijfsstructuur opgericht. “Dit zal in de eerste plaats het product technisch optimaliseren zoals het minder gevoelig maken voor zonlicht en een verdere verfijning van de registratie zodat bijvoorbeeld ook bestelwagens apart kunnen geteld worden. Daarnaast willen we de gebruikers helpen om de geregistreerde data in hun omgeving te analyseren en hen daarbij indien gewenst ook voorstellen suggereren om de verkeerssituatie te verbeteren”, aldus Florizoone

Luc Vanheerentals

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!