Tabaksindustrie Latijns-Amerika omzeilt strengere regels
Nieuws, Economie, Latijns-Amerika, Tabaksindustrie -

Tabaksindustrie Latijns-Amerika omzeilt strengere regels

In Latijns-Amerika is de wetgeving op tabaksreclame heel wat strenger geworden de laatste jaren. Maar de tabaksindustrie omzeilt de regels, zeggen deskundigen en sociale organisaties.

maandag 4 maart 2013 14:45
Spread the love

In alle Latijns-Amerikaanse landen is tabaksreclame verboden. De producenten richten zich daarom op de verkooppunten en op de financiering van sociale programma’s. Dat staat in een rapport dat onder meer door de Inter-Amerikaanse Hartstichting (FIC) en de Alliantie tegen Tabaksverslaving in Brazilië is opgesteld.

Dekmantel

De laatste jaren is er “grote vooruitgang” geboekt, zegt het rapport. “Maar de industrie ontvouwt innoverende strategieën om nieuwe doelgroepen te bereiken en het gezondheidsbeleid te schenden of te ontwijken.” Zo gebruikt de tabaksindustrie andere groepen als dekmantel, onder meer kleine tabaksproducten en restaurant- en café-eigenaars, om de vermeende negatieve gevolgen van een beperking op tabak in de verf te zetten.

Ook financiert ze verkiezingscampagnes en andere initiatieven van politici. Bovendien manipuleert de industrie gegevens zodat de efficiëntie van antitabaksmaatregelen in twijfel wordt getrokken, zegt het rapport.

In Argentinië is tabaksreclame sinds 2011 verboden, behalve aan de verkooppunten. Sinds vorig jaar staat op de pakjes ook dat roken kanker veroorzaakt en onherstelbare schade teweegbrengt bij zwangere vrouwen. Maar volgens Mariela Alderete, onderdirecteur van FIC-Argentinië, hollen de producenten die regel uit door bijvoorbeeld kortere sigaretten te maken waardoor alleen het merk zichtbaar blijft.

Sigaretten voor kinderen

Pogingen om de gaten in de wetgeving te dichten, worden tegengewerkt door de Nationale Loterij, die de zalen voor kansspelen uitbaat en ruimtes voor rokers eist.

In Mexico verzette de tabaksindustrie zich tegen een hogere heffing op tabak. Ze voerde cijfers aan waaruit moest blijken dat het smokkelen was toegenomen als gevolg van de belastingverhoging. Uit overheidscijfers bleek evenwel dat het smokkelen de laatste jaren aanzienlijk is gedaald.

Niettemin groeide in Mexico het aantal plaatsen waar sigaretten per stuk worden verkocht, ook aan kinderen, zegt Erick Ochoa van FIC-Mexico. “Goede voornemens volstaan niet. Er is politieke wil nodig om een solide wetgeving uit te werken en die te laten naleven. “

take down
the paywall
steun ons nu!