De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Suzanne Vega op de Burg in Brugge

Suzanne Vega opent Moods

Gisteravond opende Suzanne Vega het stadsfestival Moods op de Burg in Brugge. Ze kwam er haar nieuwe cd ‘Tales From the Realm of the Queen of Pentacles’ voorstellen, maar liet niet na om ook haar oudere songs en schaarse hits te brengen.

zaterdag 26 juli 2014 10:50
Spread the love

Zowat alle buitenlandse artiesten die Brugge aandoen, zingen niet alleen hun liederen, maar ook de lof over de pittoreske middeleeuwse stad waar ze aanbeland zijn. Zo ook Suzanne Vega, al kon ik mijn lach niet onderdrukken toen ze het vol bewondering had over het Brugse Picasso Museum, een soort pop-upexpositie in Oud Sint-Jan waar alleen multipels te zien zijn. 

Dat Vega van New York afkomstig is, wisten we wel, maar ze legde er toch de nadruk op. Vooral toen ze het over haar zomerliefje uit Liverpool had, die ze op achttienjarige leeftijd in de metropool ontmoette en over wie ze ‘Gypsy’ (uit haar eerste elpee) schreef en in ruil zijn bandana kreeg (een verhaaltje dat ze overigens al jaren vertelt).  Als bis kregen we een uurtje later de sequel van die song: ‘In Liverpool’, dat we beter kennen als ‘The boy in the belfry’.

Het Brugse belfort was schitterend verlicht gisteravond en soms leek het of de toren lichtjes voorover helde om beter te zien en te horen wat zich op dat grote podium op de Burg, vlak voor het Stadhuis en naast de Heilig Bloedkapel, voltrok. Suzanne Vega vloog erin met ‘Fat man & dancing girl’ uit ’99.9F’ en klapte vervolgens haar Marlene Dietrich-deukhoed open om ‘Marlene on the wall’ te zingen uit haar debuutelpee van bijna dertig jaar geleden.

We kregen wel meer songs uit de jaren tachtig te horen: ‘The Queen and the soldier’, ‘Left of centre’ (dat ze destijds met Joe Jackson zong), ‘Some journey’ en de hits ‘Luka’ (over kindermisbruik) en ‘Tom’s Diner’ dat enkele decennia later tot vervelens toe gesampeld werd door deejays van het meest uiteenlopende allooi.

Op haar nieuwe cd, ‘Tales From the Realm of the Queen of Pentacles’, gaat ze meer de spirituele toer op, met bijbels geïnspireerde songs als ‘Crack in the wall’ (over de spirituele wereld), ‘Jacob and the angel’ (over de keuzes die je in het leven moet maken), ‘Laying of hands’ (over Mother Theresa), ‘Don’t uncorck what you can’t contain’ (een kinderliedje, zei ze, wat ze even later uitlegde als een soort waarschuwing tegen overconsumptie)  en ‘Fool’s complaint’, met een verwijzing naar de elpeetitel en een aanklacht tegen de materialistische wereld.

Hoewel de meeste songs nogal boodschapperig aandoen, hoedde ze zich er wel voor om veel uitleg te verschaffen. Suzanne Vega slaagt er nog steeds in om mooie poëtische beelden op te roepen, die in een aangename melodie te verwerken en die ook te zingen alsof het reeds klassiekers zijn.

Het was een mooi openingsconcert voor ‘Moods’. Zeer veel volk op de Burg. Het was dan ook een gratis optreden en de temperatuur viel mee. Vanavond staat alweer een Amerikaan op het programma: Robin Proper-Sheppard met zijn band Sophia. Alweer een gratis concert en alweer een prachtige zomeravond (o.v.).

take down
the paywall
steun ons nu!