Facebook, Stampmedia, Radio, Studio brussel, StuBeu -

Studio Brussel pareert kritiek

De frequente facebookgebruiker kon er de laatste weken niet naast kijken: facebookpagina ‘Stubeu’ stelde de werking van radiozender Studio Brussel in vraag. Volgens de fans wil de zender enkel zijn marktaandeel verhogen en wordt het een zielloze en commerciële hitradio. Studio Brussel reageerde met een open brief naar de luisteraars, waarin het met cijfermateriaal de aantijgingen weerlegt.

woensdag 21 september 2011 17:38
Spread the love

Renaat Vandepapeliere, directeur van S&R records, is één van de criticasters die hard van leer trekt tegen de jongerenradio. “Katy Perry werd vandaag zomaar eventjes vijf keer door onze strot geduwd”, stelt hij in De Standaard. “Soms lijkt het alsof bands als Underworld en Faithless gedurende hun carrière slechts twee plaatjes hebben gemaakt.” Daarnaast stelt hij ook de criteria in vraag die StuBru hanteert om liedjes te selecteren. “Op maandag komen er honderden cd’s binnen. Tegen woensdagmiddag is er al beslist welke vijf nieuwe plaatjes er gedraaid zullen worden.”

Luc Tirrez, muziekcoördinator van StuBru, verdedigt in diezelfde krant de zender. “Wij willen verrassen en niet draaien wat verkoopt. Jongeren luisteren nu eenmaal naar alle genres. Muziek laat zich niet meer in hokjes stoppen zoals vroeger.”

Muziekcomputer

Een ander verwijt aan het adres van Studio Brussel is dat een muziekcomputer al de plaatjes uitkiest die de zender overdag speelt. Alle liedjes zitten in de database en de computer kiest de playlist aan de hand van parameters die de presentator ingeeft. De redacteur past de lijst enkel aan wanneer er een gast in de studio zit. Na 21.00 uur gebeurt alles wél handmatig, verzekert de zender.

De playlist van Studio Brussel

Stubeu heeft, om zijn stem en argumenten kracht bij te zetten, een Last.fm-playlist gemaakt van alle nummers die afgespeeld werden op Studio Brussel gedurende een bepaalde periode. “Studio Brussel haalde in haar reactie aan dat ze duizend verschillende artiesten per week airtime geeft”, zegt een van de groepsleden van Stubeu. “Dat kan, maar wij bekritiseren vooral het gebrek aan variatie in de dagprogrammering. Daarover geeft de zender geen concrete cijfers vrij. Ook houdt Studio Brussel zich in elk verschenen artikel ver van het probleem van ‘herhaling’. Wij zijn volop bezig om de commentaren te groeperen per onderwerp. Die gaan we bundelen in een paper, samen met vragen, suggesties en opmerkingen van zowel de oprichters van de pagina als fans. Wanneer dit gerealiseerd wordt, is moeilijk te zeggen, gezien de omvang van de groep.”

Studio Brussel gaf liever geen commentaar.

© 2011 – StampMedia – Tekst: Lieze Neven

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!