Stripgeschiedenis van een rosse schone
Brussel, Stampmedia, Strips, Kim Duchateau, Esther Verkest, Belgisch Stripcentrum, Roodheidswaanzin -

Stripgeschiedenis van een rosse schone

Het Belgisch Stripcentrum in Brussel opende woensdagavond 3 mei de tentoonstelling rond 10 jaar Esther Verkest. Kim Duchateau lanceerde er tegelijk het nieuwe stripalbum 'Roodheidswaanzin', een compilatie-album van acht strips. Renske de Greef bracht een eerbetoon aan de ‘rosse schone’.

dinsdag 10 mei 2011 18:04
Spread the love

Vrienden en collega’s kwamen Kim Duchateau eren voor 10 jaar Esther Verkest. In 2007 ontving Duchateau op het Stripfestival Turnhout de Bronzen Adhemar, een prestigieuze bekroning. Aan deze prijs was een tentoonstelling rond zijn werk verbonden. Enkel een overzichtsexpo ontbrak nog op zijn lijstje. Het is een bescheiden tentoonstelling geworden in Gallery, de rechtervleugel van het stripcentrum. Wat deze expositie zo speciaal maakt zijn de ongepolijste werktekeningen in zwart-wit die aan de muren hangen. Zo kunnen bezoekers het ontstaansproces van een pagina bekijken met potloodlijnen en Tippex.

Moeilijk imago

Ter ere van deze gelegenheid stelde Uitgeverij Oogachtend ook zijn nieuwe Esther Verkest-compilatiestrip Roodheidswaanzin voor. Een klepper van 128 pagina’s met grappen uit de 8 albums. Er zijn ook enkele nieuwe pagina’s bijgesloten. Echte fans kunnen een luxe-editie bestellen, met harde kaft en exclusieve litho. Esther Verkest is volgens haar bedenker in al die jaren niet veranderd. Zo bleef haar karakter ongetemperd. Enkel de tekenstijl vertoont wijzigingen. “Als je elke week aan een personage tekent, dan zit daar een natuurlijke evolutie in”, aldus Duchateau.

Haar sexy verschijning valt vooral in de smaak bij mannelijke lezers en de covers laten een typische mannenstrip vermoeden. Het was pas na enkele jaren dat een vrouwelijke publiek haar ontdekte en zo doorsijpelde dat het eigenlijk een heel manonvriendelijke strip betrof. Esther Verkest worstelde volgens de stripauteur ook altijd met een moeilijk imago. “Ze was te underground voor de populaire mainstream en te mainstream voor de artistieke underground.”

Absurde dromen

Voorlopig zijn dromen de wereld nog niet uit. Duchateau is alvast gewonnen voor een animatiereeks. “Dat is wel gortig veel werk, want ik heb zelf animatiefilm aan Sint Lukas gestudeerd. Zelf begin ik er niet aan, want ik heb de tijd niet. Daarom zouden we al veel animators moeten rekruteren.” Misschien kan hij zijn inspiratie beter spenderen aan een langlopend verhaal zoals hij zich vroeger in persgesprekken liet ontvallen. Dat blijkt voorlopig toch niet aan de orde. “Dan moet je een heel scenario uitschrijven”, zegt de tekenaar afwachtend. “Momenteel ben ik wel bezig aan zo’n project samen met Hanco Kolk, maar dan rond een ander figuurtje. Misschien dat er iets uit deze ervaring voortkomt.”

Naakte waarheid

Deze vernissage sloot de activiteiten rond 10 jaar Esther Verkest af. Zo waren er reeds verschillende bijlages in kranten en tijdschriften en bracht P-magazine een speciale covereditie in december 2010. Beeldkwartier verzamelde tientallen cartoons van collega-stripauteurs met een eigen invulling van het Esther-personage. Na al die jaren rijst wel de vraag rond haar houdbaarheidsdatum. “Grappen verzinnen voor Esther is op zich niet moeilijk, want er zijn veel nevenpersonages om op terug te vallen. Ik denk niet dat ik snel droog zal staan”, claimt Duchateau als zelfverzekerde humorist. “Ik wens haar nog vele jaren, want ze wordt toch niet ouder en zal er altijd goed blijven uitzien. Met kleren aan of zonder!”

Meer info op www.stripmuseum.be en www.oogachtend.be

© 2011 – StampMedia – Tekst: Yves Torbeyns en Hoi-Fung Ng, foto: Yves Torbeyns

take down
the paywall
steun ons nu!