Sommige sponsors COP21 zijn niet groen en anti-syndicaal

Sommige sponsors COP21 zijn niet groen en anti-syndicaal

De organisatie van de klimaatconferentie COP21 is een gigantische onderneming. Bijna 50.000 mensen zitten gedurende twee weken samen om de toekomst van ons klimaatbeleid te bepalen. Om de praktische organisatie gefinancierd te krijgen heeft de Franse overheid een beroep gedaan op ‘corporate sponsors’.

dinsdag 8 december 2015 17:44
Spread the love



Renault COP21

Hoewel de Franse regering beloofde om enkel bedrijven te contacteren die passen in de ‘spirit van de klimaatonderhandelingen’ kunnen er toch ernstige vragen gesteld worden bij een aantal bedrijven.

Een aantal grote multinationals zoals Renault, L’Oreal en Engie betalen gemiddeld €547,000 als sponsor van COP21. Voor dit geld staan ze in de kijker van heel de wereld en kunnen ze zich verkopen als milieuvriendelijk bedrijf. Een aantal organisaties zoals Multinationals Observatory en Corporate Europe Observatory hebben aangetoond dat het milieurapport van een aantal van deze bedrijven helemaal niet zo groen is. Multinationals Observatory stelt vast dat “hoewel niemand ontkent dat veel mensen in deze bedrijven inspanningen leveren om hun emissies omlaag te krijgen er toch maar één bij is dat zijn emissies reduceerde met dezelfde hoeveelheid als de Europese doelstelling.” Verschillende sponsorende bedrijven hebben zelfs emissies die toenemen. Er kan hier dus duidelijk gesproken worden over “green washing”.

Enkel de emissiereducties die door EDF gerealiseerd werden zijn in lijn met de Europese klimaatdoelstellingen. EDF slaagt hierin door de inzet van kernenergie, hernieuwbare energie en het uit dienst nemen van verouderde steenkoolcentrales. Een aantal bedrijven zoals BNP Paribas, Carrefour, Kering en LVMH geeft onvoldoende informatie over zijn emissies. Ook Engie, het bedrijf achter het Belgische Electrabel, is één van de grote sponsors. In het rapport wordt aangegeven dat Engie jaarlijjks €6-7 miljard investeert in olie- en gasontginning. Er kunnen ook vragen gesteld worden bij de impact van de recente beslissingen in België op de ontwikkeling van hernieuwbare energie en de werking van de energiemarkt in ons land.

Op de klimaatconferentie zien we niet alleen ‘green washing’. Manifest aanwezig met een grote vloot aan elektrische wagens om de onderhandelaars rond te rijden is NISSAN-RENAULT. Onze vrienden van de United Autoworkers Union (UAW) uit de Verenigde Staten maken van de klimaatconferentie gebruik om NISSAN aan te klagen voor anti-syndicale praktijken. De werknemers van NISSAN in Mississippi (VS) willen een stem hebben om voor meer rechtvaardigheid te zorgen op de werkvloer. NISSAN verhindert echter dat de werknemers kunnen stemmen over de vraag of een vakbond hun belangen mag vertegenwoordigen. Werknemers krijgen niet de kans om zo’n verkiezing (die verplicht is in de VS) te organiseren. Het bedrijft intimideert ook werknemers die hiervoor opkomen.

De actie van de militanten van UAW geven dus duidelijk aan dat we met de vakbonden het volledige plaatje in orde willen hebben. Elektrische wagens zullen ongetwijfeld een plaats hebben in de duurzame mobiliteit van morgen. Dit betekent echter niet dat deze bedrijven het sociaal overleg en het respect van werknemersrechten zomaar kunnen negeren. We hebben een ‘rechtvaardige transitie’ nodig om de klimaatdoelstellingen te bereiken op een sociale manier. Met meer dan honderden vakbondsmensen zijn we aanwezig op de klimaatconferentie om hierop toe te zien.

Bert De Wel

take down
the paywall
steun ons nu!