Een gevechtsvliegtuig ontwikkeld door Saab JAS39C 'Gripen' van de Zweedse luchtmacht boven de woestijn (foto: Gripen International / Katsuhiko Tokunaga)
Nieuws, Wereld, Europa, Politiek, NAVO, Zweden, Libië, Militaire industrie, Militairen, Kolonel Muammar Khaddafi, Sicilië, Antonio Mazzeo, Luchthavens, Unified Protector, Nordic Battlegroup, Gripen, Saab, Brandstof gevechtsvliegtuigen, Coalition of the Willing -

Siciliaanse luchthavens als springplank in de oorlog tegen Libië

Er zijn er die meer vliegtuigen, meer raketten en meer bommen vragen, die de landing van de mariniers zouden willen en de interventie van grondtroepen. Ze opereren allemaal in verspreide slagorde, de coördinatie tussen de chefs is schaars en de verdeeldheid in NAVO-kringen wordt met de dag duidelijker. Sicilië is de springplank in de oorlog tegen Libië.

dinsdag 19 april 2011 13:15
Spread the love

Uiteindelijk dreigt de ‘Coalitie van de Bereidwilligen’ te verworden tot een soort ‘Mexicaans leger’ in de nieuwe kruistocht van de 21ste eeuw.

Zweedse jachtvliegtuigen zonder brandstof

Ze kunnen ervan meespreken, de Zweedse troepen, van dat gebrek aan coördinatie. Na een afwezigheid van een halve eeuw keerden de Zweden voor een nieuwe militaire missie naar Afrika terug. (De laatste Zweedse militaire interventie was begin de jaren zestig in Congo.)

Toen de acht multifunctionele jachtvliegtuigen die naar Sigonella vlogen om er deel te nemen aan de bewaking van de no-flyzone boven Tripoli en Benghazi door hun brandstofvoorraad heen zaten, ontdekte de Zweedse luchtmacht dat haar vliegtuigen geen gebruik konden maken van de brandstof van de Amerikaanse zee- en luchtmacht op de Siciliaanse basis.

Een plotseling einde aan alle militaire operaties dus en de Zweedse jachtvliegtuigen moesten aan de grond blijven tot er een noodoplossing gevonden was. De Italiaanse autoriteiten lieten een Zweeds tankvliegtuig TP 84 (de Scandinavische versie van de C-130 ‘Hercules’) de luchthaven van Catania-Fontanarossa gebruiken om zich in het lokale Agip-station te bevoorraden.

Sicilië als springplank voor de oorlog tegen Libië

De stomverbaasde passagiers van wat de belangrijkste burgerluchthaven is op Sicilië en de derde in verkeersstromen van heel Italië stellen zich vragen bij de ‘bekering tot de oorlog’ van dit deel van Italië. Sicilië wordt dus steeds meer de springplank voor de oorlog tegen Libië: Sigonella, Trapani-Birgi en Pantelleria waren al aangewezen voor de aanvallen van de Amerikaanse luchtmachteenheden en die van de NAVO. Nu is er ook Fontanarossa …

Terwijl de Zweedse troepen voor hun jachtvliegtuigen gebruik maken van de brandstof JetA1, die internationaal voor de commerciële luchtvaart wordt gebruikt, worden de Amerikaanse militairen bevoorraad met JP-8, een veel duurdere brandstof met drie additieven die betere resultaten opleveren bij lagere atmosferische temperaturen.

De JP-8, opgeslagen in de depots van Sigonella en van de haven van Augusta (Siracuse) is veel gevaarlijker bij brand of wanneer ze bij een ongeval in het milieu terechtkomt. De vluchten van het Zweedse tankvliegtuig naar Catania-Fontanarossa zullen voortduren tot er in Sigonella een speciale installatie in gebruik genomen  wordt die de omwisseling van Amerikaanse brandstof naar JetA1 mogelijk zal maken.

‘Gripen’ van Saab kostte Zweedse schatkist al miljarden

Op 1 april 2011 nam het Zweedse parlement de beslissing om in Libië in te grijpen in het kader van de NAVO-missie Unified Protector. Hoewel Zweden niet eens lid is van de NAVO en officieel nog altijd een ‘neutrale’ status heeft. De acties van de jachtvliegtuigen zijn beperkt tot ‘luchtverdediging’ en ‘verkenning’ en aanvallen op gronddoelen zouden dus moeten worden vermeden.

Voor de Scandinaviërs is het evenwel een unieke gelegenheid om in een echte oorlogssetting de hightech technologie de Jas 39 ‘Gripen’-jachtvliegtuigen te evalueren. Dit toestel van Zweedse makelij is het nieuwste van de meervoudig inzetbare jachtvliegtuigen waarvan het onderzoeksprogramma en de productie de Zweedse schatkist zowat 11 miljard dollar kostten.

Met een maximum snelheid van 2.470 km/uur en een vliegautonomie van 3.200 km, is het door Saab ontwikkelde gevechtsvliegtuig gewapend met uiterst gesofisticeerde en destructieve systemen. Het kan beschikken over een BK-27 ‘Mauser’-kanon van 27 mm dat antitankmunitie en brandbommen kan afschieten; 16 bommen van het type Mk82 van 500 pond en GBU-Paveway; een dertigtal van het type lucht-luchtraketten AIM-9 ‘Sidewinder’, AIM-120 ‘AMRAAM’ en IRIS-T, lucht-grondraketten AGM 65 ‘Maverick’ en KEPD 350 ‘Taurus’ en antischipraketten TBS-15.

Clustermunitie

De Griffioen – de vertaling van het Zweedse ‘Gripen’ – kan bovendien de ‘Bomkapsel BK90’ aan boord hebben, de Zweedse clusterbommen, waarvan het gebruik verboden is door de Internationale Conventie over Clustermunitie, die met grote tegenzin door de autoriteiten in Stockholm geratificeerd werd in november 2008.

De acht jagers en het tankvliegtuig, die opereren vanuit Sigonella en Catania-Fontanarossa, werden toegewezen aan de expeditieluchtmacht van de zogenoemde Nordic Battlegroup van de Europese Unie. In totaal beschikt de Zweedse luchtmacht voor de anti-Khaddafi-missie over 130 man, de tien Gripen-piloten inbegrepen.

De eerste drie jachtvliegtuigen kwamen op 2 april ‘s avonds vanuit de luchtmachtbasis van de 17de eenheid van Ronneby in Sigonella aan. De piloten hadden eerst het bevel om naar de luchthaven van Decimonannu op Sardinië te vliegen, maar na het opstijgen werd de uiteindelijke bestemming veranderd in Sicilië.

Te druk op de Siciliaanse luchthavens door oorlog

Een week tevoren had de Italiaanse minister van Defensie, Ignazio La Russa, in een interview met de Giornale di Sicilia verklaard dat “het onmogelijk is om militaire vliegtuigen van Trapani naar Sigonella te verplaatsen, omdat er op die basis geen plaats is, maar ook vanwege de veiligheid”.

Talrijke Siciliaanse parlementsleden en zakenlui hadden de regering-Berlusconi gevraagd de militaire operaties naar de grote Amerikaanse marine- en luchtmachtbasis te verplaatsen om de landingsbaan van Trapani-Birgi opnieuw open te kunnen stellen voor de burgerluchtvaart en te vermijden dat een honderdtal werknemers van de luchthaven in Trapani werkloos zouden worden.

Wat op dat moment echter ‘onmogelijk’ was (het ging vooral om Italiaanse jachtvliegtuigen en transporttoestellen) om ‘geheime’ logistieke en veiligheidsredenen, werd op wonderbaarlijke wijze opgelost door de leiding van de Zweedse luchtmacht. Die nu ook de banen van het nabijgelegen Fontanorossa kan bezetten.

Antonio Mazzeo

Antonio Mazzeo is een Italiaanse freelance journalist die zich heeft gespecialiseerd in Italiaanse militaire aangelegenheden, NAVO en AFRICOM.

(Vertaling uit het Italiaans door Christ’l Beyers)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!