Secundair onderwijs houdt weinig rekening met dyslectische scholieren
Samenleving, België, Stampmedia, Onderwijs, Studenten, Dyslexie, Studeren, Leerstoornis, Sprankel vzw -

Secundair onderwijs houdt weinig rekening met dyslectische scholieren

Hoewel zo’n vijf procent van de studenten dyslexie heeft, zijn er nog steeds te weinig faciliteiten in het secundair onderwijs. Dat komt volgens Lief Loots door de weinige media-aandacht en omdat veel leerkrachten denken dat het een trend is. Er is nood aan voorzieningen zoals in het hoger onderwijs.

donderdag 3 februari 2011 12:50
Spread the love

Sprankel vzw is een vereniging voor ouders van kinderen met leerproblemen. Lief Loots is de voorzitter van het Provinciaal Secretariaat Antwerpen. “Een school is niet verplicht om maatregelen te nemen voor dyslectische studenten en daarom gebeurt het jammer genoeg nog veel te weinig.

Dat komt omdat dyslexie zelden media-aandacht krijgt en omdat leerkrachten vaak denken dat het een modetrend is. In het hoger onderwijs zijn de voorzieningen vaak mooi geregeld, maar de student moet natuurlijk nog wel door het middelbaar geraken.

Daarom is het belangrijk dat er ook in het secundair onderwijs faciliteiten komen voor leerlingen met dyslexie, zoals het gebruik van een rekenmachine en een laptop. En bij aardrijkskunde is het bijvoorbeeld niet nodig om spellingfouten te tellen want dat heeft niets met de inhoud te maken.”

Struikelblok

“Het klopt dat er een opvallend verschil is tussen het secundair en hoger onderwijs op dat gebied”, zegt Leen Smekens. Zij is opleidingspedagoge en logopediste en werkt bij vzw Die-’s-lekti-kus.

“Zo is het gebruik van een laptop in het hoger onderwijs geen enkel probleem, terwijl dat in het secundair onderwijs vaak nog wel een struikelblok is. Bovendien beslist elke school zelf of ze maatregelen treft voor leerlingen met dyslexie.”

Dyslexieklas

Lindsay gaat naar school in Hoogstraten en zit in het vierde middelbaar. “Elk jaar teken ik met mijn ouders een verklaring waarin staat dat ik dyslexie heb met de vraag of ik meer tijd kan krijgen voor een examen, de examenvragen mondeling kan krijgen of dat spellingfouten niet zouden meetellen. Maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt, terwijl ik soms voor een examen echt wel meer tijd nodig heb.

Vorig jaar was het zelfs zo erg dat mijn titularis uit de lucht viel bij het oudercontact toen ze hoorde dat ik dyslexie had. Misschien komt het omdat er zoveel verschillende leerkrachten zijn, want in het lager onderwijs hielden ze wel rekening met mij.”

Bij Sarah verloopt het allemaal iets vlotter. Ze zit in het tweede middelbaar en loopt school in Herentals. “Ze houden op school heel veel rekening met mijn dyslexie. Zo tellen spellingfouten minder vaak mee en als ik iets voor de klas moet voorlezen weten mijn klasgenoten en leerkrachten dat ik trager lees.

Bij de examens is er zelfs een aparte dyslexieklas en als je wilt krijg je de vragen voorgelezen en eventueel uitgelegd. Bij een boekbespreking mag ik een dunner boek kiezen. Het enige minpuntje is dat er geen aparte computer ter beschikking is.”

Vooroordelen

Koen Neyens is teamcoördinator bij de Cel Studeren met een Functiebeperking van de Katholieke Universiteit Leuven. “Als de student erkend is als dyslecticus kan hij of zij gebruikmaken van computersoftware, zoals een voorleesprogramma, of van digitale cursussen.

Ook tijdens de examens zijn er verschillende faciliteiten op de KU Leuven. Zo kunnen studenten met dyslexie één derde extra tijd krijgen, de vragen voorgelezen krijgen of ze mogen het examen afleggen in een apart lokaal.”

“We horen regelmatig van studenten dat werken met een laptop nog veel weerstand krijgt in het secundair onderwijs. Veel medestudenten of leerkrachten vinden het positieve discriminatie.

Ook hier horen we vaak reacties van docenten die denken dat medicatie dyslexie kan oplossen of dat het te maken heeft met intellectuele capaciteiten. Er bestaan nog steeds veel vooroordelen rond dyslexie, daarom verschijnen er vanaf 14 februari enkele video’s op de website van KU Leuven.”

Documentaire

Ook bij de Universiteit Antwerpen kunnen dyslectische studenten hun dossier binnenbrengen en faciliteiten aanvragen. “Zo brengen we onder meer de docent op de hoogte, we laten spellingfouten vallen of de student krijgt extra tijd bij een examen”, verklaart studentenbegeleider Rein Baets.

De Universiteit Gent maakte een documentaire over jongeren met dyslexie. Het is dus logisch dat hun dyslectische studenten gebruik kunnen maken van verschillende voorzieningen. Zo kunnen ze meer tijd krijgen voor het uitvoeren van taken en het afleggen van examens, ze mogen software en digitale cursussen gebruiken en ze krijgen de examenvragen en een eventuele toelichting mondeling.

Oplossing

Bij de middelbare school Koninklijk Atheneum Antwerpen doet men het min of meer wel zoals in hoger onderwijs. “Nadat we een attest hebben ontvangen dat de leerling dyslexie heeft, zoeken we samen met hem of haar naar een oplossing op maat. Dat kan bijvoorbeeld meer tijd voor een test zijn of de mogelijkheid om een test mondeling af te leggen.

Er bestaat ook software voor dyslectische studenten. Soms krijgen die leerlingen ook extra uitleg of tellen we spellingfouten niet mee”, vertelt Inge Van Gelder, adjunct-directrice.

© 2011 – StampMedia – Nele Lauryssen

take down
the paywall
steun ons nu!