Schapenfeest in Marokko

Terwijl Vlaanderen in de ban is van het jaarlijkse traditionele GAIA-geblaat over het onverdoofd slachten, is Marokko volop in feestmodus. Vergelijk het met kerst. Ik heb al een tiental smjes gekregen van mijn telefoonprovider om te profiteren van de feestdagen en te herladen voor extra minuten, smsen en gigabytes data. Winkels geven korting tijdens de feestdagen, restaurants hebben speciale menu's en de kantoorgebouwen in Rabat lopen leeg.

vrijdag 3 oktober 2014 16:30
Spread the love

Ik zat gisteren op
een nokvolle trein Marrakech – Rabat. Het is net alsof er een
volksverhuis aan de gang is. De arbeiders in de grote steden keren
terug naar de familie op het platteland of in de kleinere
provinciesteden. De Marokkaanse NMBS (ONCF) heeft voor de feestdagen
heel wat extra bussen en treinen ingezet die dag en nacht rijden.

En wat doe je als je
vier uur treinen voor de boeg hebt in een nokvolle
overladen zweterige trein waar je
ei zo na een plekje hebt kunnen bemachtigen en je ziet een vrouw met
een kind opstappen? Sta ik op of niet, sta ik op of niet… . Ik denk
aan de uren die ik voor de boeg heb. Vier
uur geperst staan tussen zwetende
lichamen. Maar ook de moeder die hetzelfde meemaakt met haar kleine
liet me niet koud. Ik kijk naar de tandeloze
snorreman die recht tegenover mij
zit. Hij is toch een man, waarom staat hij niet op? Al
dagdromend over mijn dillema trek ik aan
zijn snor en dwing hem
plaats te maken voor de vrouw. Op één uur voor mijn
bestemming stapte een moeder met een
baby op, toen maakte ik wel plaats.

Telefoons rinkelen.
Iedereen wenst elkaar vrolijke EID en op de radio zijn er naast de
feestelijke groetjes aan de familie ook programma’s over het al dan
niet slachten of doneren van geld. Her en der duiken ook
schapenverhalen op,
zowel grappige als tragische.

Eén daarvan is het
authentieke verhaal over een man in het zuiden die net een
schaap kocht samen met zijn zoontje. Hij vroeg hem om op het schaap
te passen terwijl hij een klomp suiker ging kopen. Terwijl hij de
winkel in ging kwam een dief het schaap stelen van de jonge zoon. De
vader kwam buiten en zag dat het schaap
verdwenen is. De zoon stamelde iets over een dief die het is komen
stelen. Uit woede sloeg de man zijn zoon met een klomp (kalb) suiker.
De zoon dood en het schaap verdwenen in
iemand anders maag.

Het sociale
mediatijdperk heeft ook Marokko in haar greep. Op Youtube en Facebook
zie je schapenfilmpjes van mensen die krap wonen en het schaap op hun
dak houden maar het beest dat gewoon is om in de velden te wandelen,
valt van het dak, met surrealistische taferelen tot gevolg.

take down
the paywall
steun ons nu!