Recht van antwoord vanwege Belga NV
Verslag, Nieuws, België -

Recht van antwoord vanwege Belga NV

Algemeen directeur Egbert Hans en redactiedirecteur Philippe Decamps reageren op de berichtgeving van DeWereldMorgen.be over de manier waarop het persagentschap PR in de kranten smokkelt.

vrijdag 28 januari 2011 11:03
Spread the love

Recht van antwoord vanwege Belga NV

Als het gaat over de onafhankelijkheid van de Belga-redactie kunnen wij u verzekeren dat er geen enkele vrees hoeft te bestaan dat die in het gedrang komt. Belga beschikt misschien over een van de meest onafhankelijke redacties van het land. Geen enkele Belga-journalist neemt deel aan de commerciële activiteiten van het agentschap of schrijft voor een promotionele bijlage zoals dat wel het geval kan zijn bij kranten of magazines.

Het is uiteraard aan de erkenningscommissie het statuut van beroepsjournalist toe te kennen of in te trekken (aan de VVJ voor de stagiair-journalisten). Als het gaat over de deelname aan of de uitoefening van commerciële activiteiten, zijn de criteria overigens erg duidelijk. Maar een en ander geldt niet alleen voor het nieuwsagentschap, maar voor gelijk welk Belgisch medium.

Suggereren dat beroepsjournalisten bij Belga gedwongen worden om voor de commerciële dienst te werken, is een zuivere verdachtmaking die meteen ook de onafhankelijkheid en het kwaliteitsstreven van de hele redactie op de helling zet.

Wij hadden trouwens vanwege de nationaal secretaris van de journalistenvereniging door de journalist van ‘dewereldmorgen’ aangezocht commentaar te leveren, veeleer een steuntje in de rug verwacht. Bijvoorbeeld een commentaar waarin hij uitlegt dat hij niet twijfelt aan de integriteit van de Belga-redactie of van journalisten van andere media, integriteit en onafhankelijkheid waarvoor het label van beroepsjournalist nu net garant staat.

Tenslotte nog dit. Het hoeft niemand te verbazen dat de nv Belga News Agency naast zijn essentiële taak als onafhankelijke nieuwsverstrekker, ook een sales-afdeling heeft. Het is uiteindelijk ook een bedrijf, met verplichtingen tegenover klanten, personeelsleden en aandeelhouders!

Egbert Hans, Algemeen Directeur
Philippe Decamps, Directeur Redactie

Reactie DeWereldMorgen.be

Ons artikel ging in de eerste plaats over de explosie van de commerciële en PR-activiteiten van het persagentschap Belga. Zo ontdekten wij dat niet alleen Data Driven de media bestookt met onderzoeken à la Future Fashion. Ook Belga doet daar aan mee. Onderzoekjes die op vraag van een bedrijf worden uitgevoerd om daarmee op een gunstige manier in de kranten te komen. Bingo als de merknaam drie keer vernoemd wordt!

U ontkent dat niet. Verder is het ook niet zo dat er een absolute muur staat tussen de beroepsjournalisten en -fotografen. Op de website van Belga kunnen we nu nog altijd lezen:

“De beroepsfotografen van Belga maken zich graag vrij voor een kwalitatieve fotoreportage op maat. En als u dat wenst, versturen we uw foto’s rechtstreeks naar de nationale media en alle journalisten in uw vakgebied. Op die manier vergroot de kans dat uw foto door de nationale pers opgepikt wordt.”

Christophe Callewaert

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!