Open brief - Jens Van den Broeck

Recht op (hybride)onderwijs?

Bij veel leerkrachten staat het water aan de lippen. Regels die alsmaar veranderen, quarantaines, leerkrachten die uitvallen maar ondertussen moeten de lessen gewoon verder.

woensdag 1 december 2021 16:59
Spread the love

Tijdens de kostbare 50 minuten worden één voor één leerlingen uit de les geplukt. “Hij moet in quarantaine.”, wordt gefluisterd vanaf de achterhoede. Na de orde terug te brengen met een sterk staaltje autoritair ‘laten we dit vooral negeren’, hervat de les zich. De gedachten van alle aanwezigen zijn echter elders.

Steeds meer mensen worden aangeraden of verplicht om te telewerken. Het lijkt dan ook het meest verstandig om mensen in grote bedrijfsculturen te isoleren en werk te laten verrichten dat ook van thuis uit kan. Maar wat met het onderwijs, kan dit ook hybride? Of zullen we ermee doorgaan tot we erbij neervallen? Leerkrachten zijn in besmette klassen sowieso de laatsten die effectief in quarantaine geplaatst worden. Stel je voor NOG een uur studie! Een ideetje: laten we het allemaal afhangen van het adviescomité, zij weten wel raad.

Zo gaf deze specialist van dienst opnieuw het bijdehandse advies klassen te isoleren. Hij had dan wel het schitterende idee om leerkrachten alvast een derde prikje te geven. Leerkrachten vaccineren: “Nee dat is niet eerlijk!”, aldus weer andere experts. Nu lijkt het niet of adviesraden en experts effectief kaas hebben gegeten van hoe scholen er werkelijk uitzien (de meeste exact hetzelfde als 50 jaar geleden, maar dan twee lokalen met een Smartboard!) en bovendien hoe jongeren in elkaar zitten.  Soldaten met mondkapjes sleuren zich door de besmette modder.

Maar laten we de schijn nog even hoog houden. Laten we even doen ‘alsof’ leerlingen effectief tijdens de speeltijden, leswissels anderhalve meter afstand houden. Laten we ons even voorstellen dat we allemaal in paleizen van lokalen staan met gangen die breed genoeg zijn voor tweerichtingsverkeer. Laten we even vergeten dat mensen het fantastisch vinden om flexibele regels te hebben rond mondmaskerbeleid en afstand. En voornamelijk, laten we vergeten dat leerkrachten, leerlingen, directie ook onder extreme stress staan door corona-angsten à la carte. Ooit al geprobeerd een (enthousiaste) ADHD’er op zijn plek te houden met hun mondmasker aan? Maar vergeet zeker je taken niet in te leveren! Vergeet zeker niet al je administratie online te zetten en niet enkel les te geven, maar ook materiaal te voorzien voor de quarantaine leerlingen!

Het nieuwe takenpakket voor de leerkracht wordt uitgebreid. Niet langer moet je kunnen lesgeven, maar ook moet je een geweldige acteur, psycholoog, coach en gezondheidsspecialist zijn. Bovendien moet je goed ‘orde’ kunnen houden, want de jeugd tegenwoordig, die kennen geen respect meer. Een ‘good practice’ van democratie en participatie wordt alvast gegeven door onze populaire regering. Maar laten we nog wat uurtjes burgerschap in hun lessenpakket stoppen.

Hoe zou het zijn beste regering, expert, om ook leerlingen, leerkrachten te bevragen rond beleid en beslissingen? Of leven we tegenwoordig in een mislukte technocratie?

 

Groet

Jens Van den Broeck

 

 

 

 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!