De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Realtime informatie bieden via app essentieel in toekomst

Realtime informatie bieden via app essentieel in toekomst

Servicegerichte benadering wordt gemakkelijker door de lancering van CarPlay, omdat er meer realtime informatie beschikbaar is. Voor onder meer autodealers en garages levert dit veel nieuwe kansen op. Realtime informatie over het gebruik, de locatie en/of status van de auto kan ingezet worden om de service te verbeteren. Een uitdaging voor zowel bedrijven als app ontwikkelaars.

donderdag 27 maart 2014 10:01
Spread the love

Begin deze maand heeft Apple Carplay gelanceerd. CarPlay is een systeem dat het
gebruik van een Iphone in de auto mogelijk maakt. Waar
het nu vaak nog gevaarlijk is om apps te gebruiken tijdens het autorijden,
maakt CarPlay dit veiliger. Voor consumenten wordt het hierdoor
eenvoudiger om in de auto gebruik te maken van een smartphone en bedrijven
kunnen de consument beter bedienen.  

Pull in plaats van push

Wanneer een autobezitter tijdens het
rijden bijvoorbeeld een ster in de ruit opmerkt, kan het probleem, de
eindbestemming en aankomsttijd middels een app snel worden doorgegeven aan een
schadeherstelbedrijf. Het schadeherstelbedrijf kan vervolgens gelijk een
monteur naar deze plaats toesturen. Snel, effectief en servicegericht. Het
maken van een afspraak voor een onderhoudsbeurt wordt ook makkelijker. De
dealer kan de auto realtime monitoren en preventief schade voorkomen. Problemen
worden eerder opgemerkt en er kan dan ook sneller worden opgetreden. Dit levert
besparingen op voor de autogebruiker. 

De mogelijkheden gaan nog veel verder. Zo
zou het mogelijk zijn om boodschappen onderweg van werk naar huis te bestellen
met behulp van een app. De supermarkt kan de boodschappentas dan alvast klaarzetten.
Bovendien kan de supermarkt aangeven bij welk filiaal en op welk tijdstip de
boodschappen het beste opgehaald kunnen worden.

Actieve
sales

Consumenten zullen steeds vaker
verwachten dat relevante informatie naar hen toekomt, in plaats van andersom. Doordat
apps een steeds grotere rol gaan spelen in ons leven is het belangrijk om hier
op in te spelen. Bedrijven kunnen, zonder dat de consument zich hier bewust van
is, actiever sales voeren. Door op het juiste moment met het juiste aanbod te
komen wordt de relevantie voor de gebruiker vergroot. Hiermee is ook de kans dat
een gebruiker overgaat tot aankoop groter. 

Wearable technology

Het is duidelijk dat er met de komst van
CarPlay meer mogelijkheden zijn voor apps. In combinatie met wearable
technology zoals een Google Glass bril of Smartwatch verandert de manier waarop
consumenten apps gebruiken. Appgebruik blijft niet langer meer beperkt tot de
smartphone of tablet. De gebruikerstijd neemt toe en het gebruik integreert
steeds verder in het dagelijks leven. Realtime informatie bieden is dan
essentieel. Het wordt de manier waarop bedrijven snel en effectief een duurzame
relatie kunnen aangaan met hun klanten.

Wanneer bedrijven betrokken willen
blijven bij hun consumenten is het dus noodzakelijk om op deze ontwikkeling in
te spelen. Voor app ontwikkelaars is het belangrijk om deze ontwikkeling in het vizier te hebben en een adviserende rol in te kunnen nemen voor bedrijven.

take down
the paywall
steun ons nu!