De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Project “Reuzen bouwen”, Mc Gregor Waldorfschool 2010.

Project “Reuzen bouwen”, Mc Gregor Waldorfschool 2010.

zaterdag 2 oktober 2010 05:08
Spread the love

Doel:

Samen met de leerlingen van de lagere school en ondersteund door leerlingen van de hogere school reuzen te bouwen met allerlei afvalmaterialen. Het project voorziet in 4 dagdelen voor het bouwen van de reuzen en eindigt op dag 5 met een reuze reuzenparade in het dorp. De kleinsten (kleuters) zullen meedoen door het aanleren en uitvoeren van dansjes samen met de reuzen.

Hoe reuzen bouwen?

De reuzen kunnen gebouwd worden per 2 of 3 leerlingen samen. De hoogste of twee hoogste klassen gaan een groepsopdracht uitvoeren door hetgezamenlijk bouwen van een grotere reus. Dit vraagt echter een andere technische aanpak en wordt al eerder voorbereid onder het schooljaar.

Voor de kleinere groepjes gaan we als volgt te werk gaan.

Per 2 of drie kinderen maken we een onderstel of geraamte als basis van onze reus van bamboestokken of borstelstelen. Het is een geraamte in kruisvorm waar het dwarse korte gedeelte de schouders vormen. Daarop bouw je met afvalmaterialen een gezicht, armen en benen. Het geheel wordt  op creatieve wijze vervolledigd met ogen, mond, neus enz… en  aangekleed. De afgewerkte reuzen worden afwisselend gedragen door de kinderen zelf in een parade. De reuzen worden omhooggestoken en gedragen ter hoogte van de buik. Zo kan je de reus vrij en vlot bewegen om er mee te stappen  –  te dansen enz…

Voor de grotere reuzen.

De twee oudste klassen zullen grotere exemplaren reuzen maken onder de vorm van een groepsopdracht. Best wordt het onderstel bevestigd op iets dat kan bollen op wielen.De kinderen denken hier op voorhand over na en zoeken uit hoe ze een stabiel onderstel op wielen en geraamte voor de reus maken. Het zoeken naar technische oplossingen zal bijdragen tot het probleem gericht oplossend creatief denkvermogen waarbij de groepsdynamica zeer belangrijk is. Dit denkproces en voorbereiding tot realisatie gebeurd op voorhand.

Reuzenlied en dansjes.

Er bestaat een Vlaams reuzenlied dat we graag aanleren aan de kinderen. Dit lied zal tijdens de parade op bepaalde plaatsen gezongen worden terwijl de reuzen dansen. Andere leuke muziek wordt meedragen in de parade terwijl de reuzen al dansend door de straten van het dorp gaan. Aan de grotere reuzen bevestigen we linten die door de kleuters kunnen worden vastgehouden. Zij begeleiden dan de reuzen in de parade op leuke muziek. De kleuters gaan ook een dansje aanleren dat ze op sommige plaatsen op het paradetraject kunnen uitvoeren.

Affiches en flyers.

Om de parade aan te kondigen in het dorp zullen er affiches en flyers aangemaakt worden. De kinderen nemen deze mee naar huis om uit te delen aan familie, vrienden en dorpbewoners. Op plaatsen waar mensen samenkomen in het dorp worden affiches aangeplakt.

Parade.

De laatste, dag 5 van het project, organiseren we een heuse reuze reuzenparade in het dorp. Onder muzikale begeleiding trekken  de reuzen al dansend door het dorp. Op één of meerdere plaatsen tijdens het traject worden haltes ingebouwd. Op deze stopplaatsen kunnen we ons reuzenlied en ingestudeerde dansjes opvoeren voor de toeschouwers. De parade eindigt aan de school waar we een kleine receptie of feestje op maat van de kinderen  kunnen organiseren ter afsluiting.

take down
the paywall
steun ons nu!