De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Bron: Pixabay
BTB-ABVV

Postbusbedrijven blijven geliefkoosd instrument om sociale dumping te organiseren

Ondanks een Europees verbod blijven Belgische transporteurs frauderen via postbusbedrijven. Dat is de vaststelling die BTB-ABVV opnieuw maakte in het 5de zwartboek sociale dumping. We constateren ook dat, ondanks de oprichting van een Europees controleagentschap ELA, de Belgische overheid nog steeds geen extra inspecteurs inzet om de transportsector te controleren. Integendeel. Een derde conclusie is dat de FOD Mobiliteit, ondanks het Mobility Package, nalaat om een accurate en geüpdate boetecatalogus op te maken, laat staan de vergunning van frauderende transportbedrijven in te trekken.

woensdag 27 oktober 2021 16:19
Spread the love

 

Op 27 oktober is het exact 1 jaar geleden dat het gerecht een inval deed bij Transport Van Steenbergen in Arendonk. Minister Gilkinet, verantwoordelijke voor de FOD Mobiliteit, had toen de kans om de transportvergunning van het bedrijf in te trekken zodat de vrachtwagens definitief aan de ketting gingen. Aangezien dit niet is gebeurd, konden de Portugese en Roemeense chauffeurs, tewerkgesteld via het Slovaaks postbusbedrijf, de dag nadien opnieuw beginnen rijden. Op die verjaardag zal BTB-ABVV morgen 27 oktober om 10u het nieuwste zwartboek gaan overhandigen op het kabinet.

BTB-ABVV ging net zoals voorgaande jaren op onderzoek naar Slovakije om te kijken of Belgische transportbedrijven er nog steeds een postbus hebben. Maar ons onderzoeksteam spoorde ook postbedrijven op in Tsjechië en Luxemburg.
Tom Peeters, adjunct v/d federaal secretaris wegvervoer en logistiek: “Na onze bezoeken in de drie landen konden we vaststellen dat veel Belgische transportbedrijven nog steeds een postbus hebben. Sommigen van hen zelfs in verschillende landen. Opvallend hierbij is dat van vele postbussen de fysieke sporen zijn uitgewist en ze slechts nog op papier bestaan. Andere verhuisden of stellen een enkeling te werk om zogenaamd in orde te zijn met de Europese regels.”

Naast het gekende fenomeen van de postbus als middel om goedkope chauffeurs in West-Europa aan het werk te zetten gebruiken Belgische bedrijven de postbus om fiscale en juridische redenen (Luxemburg). Zo schrijven een aantal Belgische bedrijven bewust hun chauffeurs in op het Luxemburgs filiaal om onder de drempel van 50 werknemers te blijven. Op die manier ontsnappen ze aan de controle van de vakbond.

Tom Peeters: ”Ondanks het Europese verbod, nog aangescherpt door het Mobility Package, blijven Belgische transportbedrijven postbussen gebruiken om sociale dumping te organiseren. Hoog tijd dat de Belgische en Europese overheden hier eindelijk definitief paal en perk aan stellen.”

Download hier de 5e editie van het Zwartboek Sociale Dumping
Bekijk hier de bijhorende teaserfilm

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!