De vredesorganisatie World Beyond War wilde in de buurt van het NAVO-hoofdkwartier in Brussel vier kleine reclameborden bij haltes van het openbaar vervoer huren om een vredesboodschap te afficheren. De ngo bestelde die bij JCDecaux, het bedrijf dat die borden verhuurt.
In een korte e-mail meldde het bedrijf dat het weigerde deze vier affiches te publiceren. “Uw bericht is helaas politiek getint, aangezien het verwijst naar de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne en kan daarom niet worden geaccepteerd.”
Enig opzoekingswerk door een aantal vredesorganisaties toont dat JCDecaux die regel zeer selectief toepast en zelf met de voeten treedt wanneer het de politieke agenda van het bedrijf past. Hieronder staan een aantal politieke reclameboodschappen die voor het bedrijf geen probleem vormen.
JCDecaux kan zich niet verbergen achter de uitvlucht dat andere reclamebureau’s ook vredesboodschappen censureren. Concurrenten als Lamar, Clear Channel en Pattison Outdoor deden het wel. Zie eveneens hieronder.