Bij een politiecontrole in Welkenraedt is aan het licht gekomen hoe vijf Wit-Russische chauffeurs door de Litouwse transportfirma UAB Kareda worden uitgebuit. De betrokken chauffeurs bleken al maanden geen loon te hebben gekregen en hadden ook geen geld bij zich. Het vijftal was bovendien al negen weken non-stop onderweg, hetgeen in strijd is met de Europese regels inzake het wegvervoer en met de arbeidswetgeving. Hun voertuigen werden door de politie in beslag genomen wegens meerdere ernstige defecten, zoals versleten banden, een defect Adblue-systeem en problemen met de tachograaf.
Verschillende Belgische controle-instanties richtten zich intussen tot UAB Kareda met de vraag om zowel de situatie van de chauffeurs te regulariseren als de gebreken aan de voertuigen op te lossen. Tot nu toe zonder resultaat. Ook het Oostenrijkse transportbedrijf LKW Walter werd – als belangrijkste klant van UAB Kareda – gevraagd om zijn verantwoordelijkheid op te nemen.
Roberto Parrillo, algemeen sectorverantwoordelijke voor het wegvervoer bij CSC Transcom en voorzitter van de afdeling wegtransport bij de Europese Transportfederatie, regelde intussen dat de onfortuinlijke chauffeurs fatsoenlijk worden opgevangen. En hij onderneemt de nodige stappen om dit schrijnende voorbeeld van moderne sociale dumping op nationaal en Europees niveau aan te klagen.