“Mijn ambities zijn niet van de minste. Gelukkig zijn. Andere mensen gelukkig maken. Een verschil maken. Een restaurant uitbaten. Iemands leven veranderen”, schrijft de jonge Pascal-Xavier Van de Goor op zijn blog. “Maar voorlopig ben ik drietalig, een student en een vriend die blut, naakt en dakloos is.”
Zijn grootste ambitie is echter de eerste Europese student te worden die zijn leven volledig gesponsord ziet door vrijwillige giften van bedrijven. In de Verenigde Staten slaagden twee studenten daar reeds in, maar het blijft een hele opgave. “Toch heb ik er alle vertrouwen in”, zegt Van de Goor vol overtuiging.
Naakt, dakloos en blut
“Ik zal volgend academiejaar naakt, dakloos en blut starten”, laat Van de Goor weten. “Ik reken op bedrijven om mij in alles te voorzien. Van mijn kousen over mijn bed tot mijn eten.”
Van de Goor behaalde reeds een bachelor Communicatiemanagement en volgt momenteel een schakeljaar naar de master Communicatiewetenschappen. Dat schakeljaar betaalde hij volledig zelf door na de schooluren te werken in een bar.
Tijdens zijn masterjaar wil Van de Goor het anders aanpakken. “Je kunt als student zelf voor je inkomen zorgen”, geeft Van de Goor toe. “Maar het is leuker wanneer je je geen zorgen hoeft te maken over de rekeningen op het einde van de maand en je je enkel moet concentreren op je studie.”
Van de Goor kijkt bovendien aan tegen een schuldenberg van 7.000 euro. Tijdens zijn bachelor kreeg hij twee keer een studiebeurs, maar vorig jaar bleek dat de Vlaamse overheid zich vergist had. Daardoor moet hij alles terugbetalen, ook het achterstallige inschrijvingsgeld dat hij als beursstudent niet moest betalen.
“Ik schrok enorm toen ik dat nieuws kreeg”, zegt Van de Goor. “Maar ik kon de beslissing op geen enkele manier aanvechten.” De Vlaamse overheid eigent zich inderdaad het recht toe om studietoelagen terug te vorderen, ook al ligt de fout in eigen rangen.
Voor wat hoort wat
Bedrijven die Van de Goor sponsoren, krijgen natuurlijk wat in ruil. “Bedrijven die mij voedsel geven, kan ik directe reclame bezorgen door bijvoorbeeld te koken voor vrienden en hen zo kennis te laten maken met de producten”, legt hij uit.
De media-aandacht die zijn initiatief teweeg kan brengen, is ook interessant voor firma’s. “De aandacht die producten kregen door de Amerikaanse studenten is de ultieme droom van elke PR-manager”, meent Van de Goor. Hij engageert zich ook om de merken die hem sponsoren een heel jaar door te promoten.
Slaagkans
Van de Goor beseft dat zijn initiatief zeer ambitieus is, maar hij gaat er volledig voor. “Ik heb er alle vertrouwen in dat het zal lukken”, verzekert hij. Of hij al zijn kosten gedekt zal zien, durft hij echter niet met zekerheid te zeggen. “Het hangt allemaal wat af van de bedrijven. Geven ze eten voor elke dag of werken ze met een vaste hoeveelheid voor een jaar?”
Tot nu toe hebben reeds twee bedrijven toegezegd om de jonge student kleren te bezorgen, maar er staan nog enkele te wachten. “Onlangs nog hebben enkele bedrijven contact met me opgenomen, maar nu wil ik me eerst concentreren op mijn examens”, besluit Van de Goor.
© 2012 – StampMedia