De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

NOS maakt voordelen teletekst opnieuw duidelijk

NOS maakt voordelen teletekst opnieuw duidelijk

dinsdag 27 juli 2021 12:05
Spread the love

Ik protesteerde in 2016 tegen de beslissing van de VRT en toenmalig Mediaminister Sven Gatz om het aanbod aan teletekst te stoppen. De wijze waarop de teletekst van de Nederlandse NOS momenteel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk informeert over de Olympische Spelen in Tokio is een overduidelijk bewijs van de voordelen van dit medium. Het toont andermaal hoe fout het was dat de VRT dit nieuwsaanbod stopzette.

De toenmalige BRT ging van start met teletekst in 1980 en op het hoogtepunt in 2005 bekeken dagelijks liefst 800.000 mensen de teletekstpagina’s. Mede doordat de openbare omroep het nieuwsaanbod via dit kanaal afbouwde ten voordele van haar online aanbod daalde dit aantal gevoelig. Toen ik hierover in 2016 voor De Journalist een stuk schreef liet toenmalig hoofdredacteur Nieuwsgaring Emmanuel Rottey op basis van CIM-gegevens het cijfer van 67.412 vallen voor 2015. Hij gaf meteen echter toe dat dit aantal wegens een zeer gebrekkige registratie niet de volledige werkelijkheid weergaf. In Nederland bekeken op dat ogenblik nog steeds 3,5 miljoen personen de teletekstpagina’s van de NOS.

Toen de VRT er effectief mee stopte weerklonk er vanuit verschillende hoeken fel protest van mensen die dit nieuwsaanbod via televisie dagelijks volgden. Het ging onder meer om duizenden Belgen die nog niet online zijn. Hun aandeel werd op dat ogenblik geschat op 7 procent. voordeel van teletekst is dat je onmiddellijk een globaal beeld krijgt van tientallen actuele berichten, terwijl het bij online nieuwsaanbod veelal zoeken is. Het is alleszins veel minder overzichtelijk en comfortabel voor de nieuwsconsument.

Een heel mooi voorbeeld is het actueel NOS-nieuwsaanbod van de Olympische Spelen op teletekst. Verspreid over een honderdtal pagina’s, die elk nog opgedeeld zijn, krijg je onmiddellijk een overzichtelijke kijk op de prestaties van Nederlanders en andere sporters in de 33 verschillende sporttakken die momenteel in Tokio beoefend worden. Daar kan geen enkel online-nieuwsaanbod tegen op!`
Luc Vanheerentals

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!