Reeds tientallen een permanent pijnpunt van het openbaar vervoer in België: een totaal gebrek aan coördinatie tussen de uurroosters van bus en trein. Foto: screenshot act.greenpeace.org

Oproep Greenpeace voor efficiënter, comfortabeler en duurzamer openbaar vervoer

Greenpeace lanceert een oproep voor een betere mobiliteit in België aan de betrokken ministers van de Vlaamse, Waalse en Brusselse gewestregeringen. De organisatie pleit ervoor te stoppen met de besparingen en terug te investeren in openbaar vervoer “waarop je kan rekenen”.

woensdag 23 oktober 2019 16:50
Spread the love

De milieuorganisatie Greenpeace vraagt de bevolking een oproep te ondertekenen (klik hier) aan alle Belgische ministers van vervoer om terug te investeren in openbaar vervoer en lanceert 8 voorstellen “voor openbaar vervoer waarop je kan rekenen”. “Onmogelijk? Helemaal niet!”

  1. Stille wagons in treinen aanbieden
  2. Werkplekken in treinen aanbieden
  3. De toegang tot openbaar vervoer makkelijker maken voor kinderwagens, rolstoelen en fietsers
  4. De uren van bus en trein op elkaar afstemmen voor minder lange wachttijden
  5. De stations herinrichten als mobiliteitspunten zodat je er gemakkelijk verschillende transportmodi kan combineren (te voet, de fiets, de trein, de bus, tram of metro, deelwagens, enz.)
  6. Geharmoniseerde tarieven invoeren om al het openbaar vervoer te combineren met slechts één vervoerbewijs
  7. Het Belgische en het Europese spoorwegnetwerk beter integreren zodat de trein makkelijk en toegankelijk is in heel Europa
  8. De stiptheid van het openbaar vervoer verbeteren

 

Deze oproep gaat lijnrecht in tegen het beleid van de nieuwe Vlaamse regering om te desinvesteren en het openbaar vervoer versneld te ontmantelen. Met deze keuze voor minder en slechter openbaar vervoer gaat de Vlaamse regering weliswaar verder op hetzelfde pad als de voorgaande regeringen van de voorbije decennia. Ze onderscheidt zich echter door de verbeten hardnekkigheid waarmee ze deze afbraak versneld wil opdringen aan de bevolking en zo de door haar gewenste privatisering wil doordrukken. (deze alinea is eigen commentaar van de redactie).

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!