OPEN BRIEF AAN WOUTER BEKE

zondag 15 april 2018 21:24

HERENT, 15 april 2018

Geachte Heer CD&V – voorzitter,

In de aanloop naar de verkiezingen gaat je partij 1 miljoen kiezers bezoeken. Dat klink erg ambitieus. Een partijleider zonder ambitie is maar een zwaktebod.

In Herent maken we als sociale beweging : Beweging.net, de omgekeerde redenering. We gingen zelf de boer op, om  partij ongebonden te peilen naar de noden van de bevolking. Dit brachten we ingekleurd door een sociale bril samen tot een memorandum. Deze eisenbundel wordt nu voorgelegd aan alle democratische partijen van onze gemeente .Ook de CD&V heeft reeds toegezegd om ons te ontvangen. We kijken er naar uit want dit wordt een samenkomst met mensen die sociaal bewogen en sterk verankerd zijn in onze gemeente.

De afgelopen dagen heb ik bij het horen van je huisbezoekambitie aan die mensen uit Herent moeten denken.

Ze zullen bij hun bezoekjes dikwijls geconfronteerd worden met vragen over een hoger bestuursniveau, regionaal en nationaal.

Ze zullen vragen krijgen zoals:

• Wanneer krijgen we onze index terug?
  • Waarom werd de BTW op een basisbehoefte als elektriciteit verhoogd van 6 naar 21 %?
  • Waarom moeten we in tegenstelling met de verkiezingsbelofte werken tot 67?
  • Waarom zullen mensen die pech hebben met hun gezondheid minder pensioen krijgen en zorgt de vermindering van de in aanmerking komende gelijkgestelde periodes voor minder pensioen vooral voor vrouwen?
  • Waarom moet de persoonsvolgende financiering in de gehandicaptenzorg de poort naar privatisering open zetten?

Dit zijn pertinente en terechte vragen die onze plaatselijke politici zullen voorgeschoteld krijgen. Wat zal uw advies zijn om hierop te antwoorden? Zeg niet dat zonder de CD&V het nog erger zou geweest zijn, want zonder de christendemocraten heeft de regering geen meerderheid. Zouden ze niet beter zeggen: de regeringsdeelname aan een liberaal kabinet met een sterke nationalistische inbreng was geen inschattingsfout maar een verkeerde keuze.

Ik kan deze plaatselijke mandatarissen alleen meer goede moed toewensen.

Vriendelijke groeten

Willy VERBEEK Beweging.net-HERENT