Open brief aan De Lijn: ‘Help een blinde of slechtziende tijdens corona ook veilig de juiste Lijn te vinden’
Opinie - Vereniging van Blinden en Slechtzienden Licht en Liefde

dinsdag 12 mei 2020 11:59

VeBeS, de Vereniging van Blinden en Slechtzienden Licht en Liefde vangt heel veel bekommernissen op van haar leden, zeker in deze tijd van Covid-19-exit-strategie.

We maken ons o.a. zorgen over maatregelen die De Lijn in dit verband heeft moeten nemen.

Mensen met een visuele handicap stellen zich vragen. Als iedereen op- en af moet stappen via dezelfde deur,
is het afstand houden al veel moeilijker, zeker als je niets ziet. Aan heel wat haltes kan een persoon met een visuele handicap wachten op de daarvoor aangebrachte rubbertegel, de tram of bus stopt dan zo dat je recht voor de deur staat waar je kunt instappen. Dat is nu ook niet meer mogelijk. Het is ook niet eenvoudig om achteraan op te stappen, de deur vinden is niet evident en je kunt vanop die plek geen informatie vragen aan de chauffeur.

Op de tram of bus zelf? Niemand mag ons een arm geven om een plaats aan te wijzen. Hoe weten we waar we mogen gaan zitten om de social distancing in acht te nemen?

VeBeS stelt voor dat blinde mensen die alleen reizen uitzonderlijk vooraan kunnen instappen. De plaats achter de chauffeur is meestal afgeschermd, dus veilig. Zij kunnen dan ook informatie vragen, moeten niet het hele voertuig door om een plek te vinden en beschermen zo zichzelf en de andere reizigers. Kan dat niet, doe dan in elk geval even de deur open, zeg aan de reiziger welke bus of tram het is en vraag waar hij of zij moet afstappen. Geef de persoon dan voldoende tijd om de achterdeur te vinden en geef via de intercom door wanneer de bestemming bereikt is. Niet alle mensen met een visuele handicap kunnen de halteaankondiging via de smartphone gebruiken. Gebruik de intercom ook wanneer een alleenreizende blinde persoon toch zelfstandig achteraan opstapt om het lijnnummer te melden. Zet op de tram altijd de halteaankondiging aan als die er is.

Doe aan elke halte zelf de deuren open, zodat niemand moet zoeken naar de knop. Hoe minder dingen we moeten aanraken, hoe veiliger.

We vragen aan de andere reizigers om begrip te tonen voor onze extra problemen en indien nodig, te helpen door verbale aanwijzingen te geven. Ook wij moeten gaan werken en willen onze vrije tijd comfortabel en veilig kunnen organiseren. VeBeS bedankt De Lijn om hier aandacht aan te schenken. We zouden het erg positief vinden als De Lijn ook in de toekomst bij aanpassingen steeds in overleg zou gaan met de doelgroep.

dagelijkse newsletter