Beeld: Mike Licht, Flickr / CC BY 2.0 (More information about the rights of this work, see below article)
IPS

Onderzoek bewijst: twitterban voor haatzaaiers werkt

Rechts-extremisten het zwijgen opleggen op de sociale media, vermindert de verspreiding van anti-sociale ideeën en complottheorieën. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers. “Onze bevindingen kunnen de sociale media helpen om betere beslissingen te nemen en als het moet influencers te bannen op hun platform.”

vrijdag 22 oktober 2021 19:12
Spread the love

 

Onderzoekers van de Rutgers-universiteit gingen voor hun studie na wat het effect is als invloedrijke influencers verwijderd worden van de sociale media. “We beseffen dat iemand de toegang ontzeggen tot de sociale media, een extreme stap is, waar niet licht mag worden overgegaan”, zegt hoofdauteur Shagun Jhaver. “Toch hebben de sociale media gedragsregels. Als iemand die breekt, moet het platform actie ondernemen.”

“De toxiciteit die wordt gecreëerd door influencers en hun volgers die de aanstootgevende spraak gaan promoten, kan kwetsbare gebruikersgroepen het zwijgen opleggen en schaden”, zegt hij. “Daarom is het van cruciaal belang dat platforms dit op tijd opmerken.”

Twitterban

De studie nam drie influencers onder de loep die vanwege hun extremistische spraak een ban van Twitter aan het been hadden: Alex Jones, Amerikaans radiopresentator en politiek extremist die gelooft in complottheorieën; de Britse politiek commentator Milo Yiannopoulo die bekend is vanwege het belachelijk maken van de islam, feminisme en sociale rechtvaardigheid; en Owen Benjamin, een Amerikaans acteur, komiek en opiniemaker die vertoeft in alt-right-kringen en zich al antisemitisch en anti-LGBT heeft uitgelaten.

De onderzoekers analyseerden meer dan 49 miljoen tweets die te maken hadden met de verbannen influencers, tweets die verwijzen naar hun ideeën en alle tweets die door hun volgers en supporters werden gepost zes maanden voor en na de ban.

Na de verwijdering van de sociale media daalde het aantal berichten waarin naar de influencers werd verwezen met bijna 92 procent. Ook het aantal bestaande gebruikers en nieuwe gebruikers die specifiek over deze influencers tweeten daalde aanzienlijk, met ongeveer 90 procent.

De ban leidde ook tot een algehele daling van de activiteit van de volgers en de inhoud van hun berichten werd volgens het onderzoek ook minder toxisch. Omdat er door de ban minder complottheorieën werden gepost, bleek ook dat er minder over gesproken werd en er dus veel minder aandacht aan werd gegeven.

Engagement

Volgens de auteurs bewijst dit dat een ban van influencers met extreme ideeën wel degelijk leidt tot een verbetering van de kwaliteit van het betreffende platform. De gegevens uit het onderzoek kunnen volgens hen dan ook nuttig zijn om sociale mediaplatforms te helpen betere beslissingen te maken over het al dan niet verbannen van bepaalde gebruikers.

“Velen uiten ook hun bezorgdheid over de impact van reclame die naast extreem gedachtegoed, beledigende inhoud en desinformatie opduikt”, zegt Jhaver. “Dit is een kans voor sociale mediaplatforms om hun engagement ten aanzien van hun gebruikers te verduidelijken en eventueel een ban uit te spreken indien nodig, ook al betekent dat misschien tijdelijk minder reclame-inkomsten.” De studie is verschenen in het tijdschrift Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction.

 

Beeld: Mike Licht, Flickr / CC BY 2.0

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!