De jonge acteurs van De Queeste weten te overtuigen in De Gouden Draak. (foto: de Queeste)
Nieuws, Cultuur, België, Cultuur, Stampmedia, Genk, Theater, De Queeste -

‘Nummer zes: Thaise noedelsoep met ananas en groenten. Pikant’

Op 25 april bracht theatergroep De Queeste De Gouden Draak naar Genk. Dit toneelstuk geeft inkijk in het leven van vijf illegale Chinese immigranten, die in de kelder van restaurant De Gouden Draak non-stop gerechten moeten klaarmaken. Tegelijkertijd laat het de waanzin van de geglobaliseerde wereld zien.

woensdag 2 mei 2012 19:45
Spread the love

Een van de keukenhulpjes heeft tandpijn en zijn tand moet eruit maar omdat hij illegaal is, kan hij niet naar een tandarts. Uiteindelijk trekken zijn collega’s de tand met een loodgieterstang, maar de man in kwestie overlijdt aan de complicaties.

De tand belandt in de soep van een klant, stewardess Inga. Zij kan de verleiding niet weerstaan en neemt de tand in haar mond. Ze gooit de tand daarna in de rivier, zonder te weten dat de dode eigenaar van de tand door zijn koksmaatjes in diezelfde rivier gedumpt is. Het lichaam van de kleine keukenhulp spoelt uiteindelijk via een lange reis aan bij zijn ouders in China, aan de oevers van de Gele Rivier.

Neobrechtiaans

Dat is in een notendop het verhaal van De Gouden Draak, een Chinees restaurant op de onderste verdieping van een appartementsgebouw. De bewoners van het blok komen er regelmatig eten. Zo wordt de toeschouwer van het stuk ook een kijkje in hun levens gegund.

Deze veelheid aan personages – in totaal zijn het er twintig – wordt door slechts vijf acteurs vertolkt. Rekwisieten en kleine veranderingen in de kleding (een jas, een bril of een hoedje) zorgen ervoor dat de toeschouwer niet in de war raakt. Daarnaast hebben de meeste personages de gewoonte zichzelf aan te kondigen en de situatie te schetsen.

Hoewel dit neobrechtiaanse element aanvankelijk wat storend lijkt, is het tegendeel waar. Voor je ogen ontvouwt zich een menselijk, complex mozaïekverhaal, dat de keerzijde van onze geanonimiseerde, geglobaliseerde samenleving laat zien.

Chinese draak

De shortcut-dramaturgie, typisch voor de Duitse toneelschrijver Roland Schimmelpfennig, wordt handig omgezet in realistisch theater. Bij iedere slag op de gong achter het toneel, verandert de scène. Zo is het publiek telkens alert voor een nieuwe of andere verhaallijn.

Die gong schept ook sfeer: hij geeft een extra dimensie aan de emotionele scènes en verhoogt de dramatiek tijdens de waanzinnige scènes. Het smalle, simpele decor symboliseert de krappe keuken. Lichteffecten met Chinese lampions roepen de herinnering aan en het verlangen naar China op. Pas wanneer de kleine kok overleden is en terugdrijft naar China, komen de lampions goed in beeld. Dat maakt het podium, hoewel ruimer, ook donkerder en onheilspellender.

Met weinig middelen en vijf excellente jonge acteurs weet De Queeste het publiek anderhalf uur lang te boeien. Het toneelgezelschap luidde onlangs de alarmbel omdat zijn voortbestaan vanaf januari 2013 onzeker is. Het zou zonde zijn als een theatergroep van dit kaliber, in een regio waar de theaterliefhebber al goed moet zoeken naar pareltjes, het onderspit moet delven voor de heersende bezuinigingskoorts.

‘De Gouden Draak’ door theatergroep De Queeste. Regie: Domien Van Der Meiren. Spel: Katrien De Ruysscher, Suzanne Grotenhuis, Frank Dierens, Tom Ternest & Ludwig Bindervoet. Tekst: Roland Schimmelpfennig. Vertaling: Matthias Dusesoi. Het programma van De Gouden Draak vind je op www.dequeeste.be

© 2012 – StampMedia – Ielse Broeksteeg

take down
the paywall
steun ons nu!