De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Nog steeds groot tekort aan veilige en comfortabele parkeerplaatsen voor beroepschauffeurs
Opinie - BTB-ABVV

Nog steeds groot tekort aan veilige en comfortabele parkeerplaatsen voor beroepschauffeurs

De Europese commissie geeft BTB na 13 jaar strijd eindelijk gelijk.

maandag 21 september 2020 18:13
Spread the love

 

In 2007 publiceerde BTB het eerste parkingboek over de Belgische snelwegparkings waarin bleek dat er onvoldoende parkeerplaatsen waren voor vrachtwagen- en carchauffeurs. 13 jaar later is de situatie nog steeds niet veranderd, integendeel, het tekort aan parkeerplaatsen is alleen maar toegenomen. De Europese commissie benadrukt in haar Mobility Package het belang van veilige, voldoende en comfortabele parkings voor de beroepschauffeurs. Haar pleidooi voor 100.000 extra parkeerplaatsen in Europa toont aan dat BTB-ABVV al 13 jaar terecht op deze nagel klopt.

Meer parkings nodig

De snelwegparkings zijn momenteel brandend actueel. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters moest vorige week erkennen dat in Limburg alleen al, er een tekort is van 2500 plaatsen. Ook de Europese commissie kwam vorig jaar in een rapport tot dezelfde conclusie als wat BTB sinds 2007 zegt:  onvoldoende, onveilig en oncomfortabel. Ze spreekt zelfs over een tekort van 100.000 parkeerplaatsen in heel Europa. In het recente mobiliteitspakket pleit de commissie ervoor om de inspanningen om meer beveiligde en comfortabele parkings voor vrachtwagens sterk op te drijven. Dit om de veiligheid van de chauffeur en de andere weggebruikers te verhogen. Want een goed uitgeruste chauffeur is een veiligere chauffeur.

Toch ook lichtpunten

Ook in deze editie deden we een enquête bij de beroepschauffeurs. 75% van de chauffeurs vindt dat er onvoldoende rustplaatsen zijn langs de snelwegen. 80% van de chauffeurs vindt de meeste parkings oncomfortabel. 70% vindt ze onveilig. Bijna 1 op de drie chauffeurs werd het afgelopen jaar slachtoffer van criminaliteit. Ondanks dat deze laatste cijfers stijgen kunnen we vaststellen dat inzake comfort en capaciteit de cijfers een licht positieve trend aangeven. Dat komt in het zwartboek ook tot uiting als we een evaluatie maken van het aantal “premium” parkings in België. Bij de publicatie van het 1ste zwartboek in 2007 was er slechts 1. Momenteel zijn er in België 15 van deze parkings waarbij er minstens 20 plaatsen zijn met een hek, een beveiligingscamera, verlichting en een toilet. Dit dankzij het werk van BTB de afgelopen 13 jaar!

Eindelijk aandacht vanuit de politiek

Tom Peeters, Adjunct v/d federaal secretaris BTB Wegvervoer en Logistiek: “Na 13 jaar kloppen op dezelfde nagel krijgen we eindelijk gehoor bij de beleidsmakers. Zowel Europa maar ook Vlaanderen erkennen het gebrek aan parkings en trekken geld uit om de parkingcapaciteit uit te breiden. Hopelijk volgen Wallonië, Brussel en de andere Europese landen. We zullen er als BTB er dan ook op toezien dat er woord gehouden wordt, in het belang van alle beroepschauffeurs, van onze leden en van al de weggebruikers”.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!