Nog steeds elk jaar 124 miljoen kinderen zonder degelijk onderwijs

Nog steeds elk jaar 124 miljoen kinderen zonder degelijk onderwijs

In 2013 gaan nog altijd 124 miljoen kinderen niet naar school of verlaten de school te vroeg om er iets aan te hebben, blijkt uit het nieuw UNESCO-rapport. Er is vooruitgang maar bepaalde vormen van ongelijkheid blijven hardnekkig.

dinsdag 7 juli 2015 14:55
Spread the love

Volgens
schattingen van de United
Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO
zullen in 2015 24 miljoen kinderen nooit de binnenkant van een school
zien. Vooral kinderen in Afrika ten zuiden van de Sahara lopen dat
risico. Zo staat te lezen in het UNESCO-rapport

A
growing number of children and adolescents are out of school as aid
fails to meet the mark
dat op 6 juli 2015 werd besproken tijdens de
VN-top over onderwijs en ontwikkeling in Oslo.

Nu
de in 2000 afgesproken VN-Millenniumdoelstellingen-2015 (MDG) na
vijftien jaar hun deadline naderen, blijkt wel dat enige vooruitgang
is geboekt op het gebied van onderwijs sinds 2000. Er gaan meer
meisjes naar school en ondanks bestaande problemen, is het netto
inschrijvingspercentage in Afrika ten zuiden van de Sahara gestegen
tot 80 procent.

De doelstelling van universeel basisonderwijs voor
iedereen is daarmee dichterbij gekomen. Tijdens de VN-top in Oslo
hopen leiders meer geld te mobiliseren voor inclusief en kwalitatief
goed onderwijs in landen die getroffen zijn door conflicten, crises
en armoede. Er blijven immers nog steeds grote onrechtvaardigheden te
bestaan op gebied van toegang tot onderwijs.

Onderwijs is levensreddende
investering

De
deelnemers aan de top in Oslo bespraken de nog steeds bestaande vormen
ongelijkheid in het onderwijs: tussen jongens en meisjes enerzijds en
tussen meer welvarende kinderen en kinderen afkomstig uit
gemarginaliseerde groepen of minderheden anderzijds.

Onderwijs
moet gezien worden als een “levensreddende” investering,
zei Hanna Persson, beleidsfunctionaris voor gender, onderwijs en
kinderen bij het Departement voor Humanitaire Hulp en
Burgerbescherming (ECHO) van de Europese Commissie. Volgens het
laatste MDG-rapport hebben kinderen met moeders die secundair
onderwijs hebben gevolgd, drie keer meer kans te overleven dan
kinderen van moeders die dat niet deden.

De
speciale VN-gezant voor onderwijs bij de Verenigde Naties, Gordon
Brown, voormalig premier van Groot-Brittannië, riep de deelnemende
landen op meer geld beschikbaar te stellen. “Hoewel de overzeese
ontwikkelingshulp tussen 2010 en 2013 met 9 procent is gegroeid,
daalde de steun aan basisonderwijs met 22 procent, van 4,5 miljard
dollar naar 3,5 miljard”, zei hij in een verklaring.

Congo

De
uitgaven per kind voor onderwijs variëren wereldwijd zeer sterk. In
de Democratische Republiek Congo gaat jaarlijks slechts 22 euro per
kind naar onderwijs. Het gemiddelde in de armste landen is 72 euro.
Ontwikkelde landen zoals Noorwegen geven jaarlijks meer dan 7.200
euro per kind uit.

De
stijging van het aantal conflicten en natuurrampen die verhinderen
dat kinderen naar school kunnen, was ook onderwerp van gesprek
tijdens de top. Sinds de jaren 1940 zijn er nooit zo veel ontheemde
kinderen geweest als nu, zei secretaris-generaal van de Noorse
Vluchtelingenraad Jan Egeland.

In
2014 ging echter minder dan 1,7 procent van de humanitaire uitgaven
naar onderwijs. “Als elk kind naar school zou gaan, goed
onderwijs zou krijgen en opgevoed wordt tot goed wereldburger,
veranderen we onze toekomst”, zei Egeland nog.

Bron: Day
One of Oslo Summit Urges Increased Funding for Global Education

take down
the paywall
steun ons nu!