Nieuws, Samenleving, België, Stampmedia, Limburg, NMBS, Dienstverlening, PDVA, Trein te laat? Fluit ze terug, Vertragingen, NMBS-Holding, Infrabel, Spoorinfrastructuur -

NMBS boycot actie PVDA in Hasselt

Op 17 maart startte de Partij van de Arbeid (PVDA) haar nieuwe actie ‘Trein te laat? Fluit ze terug!’ in verschillende NMBS-stations. Hiermee vraagt de partij aandacht voor vertragingen bij de spoorwegen. In Hasselt werd de actie alvast niet goed ontvangen door de NMBS.

donderdag 17 maart 2011 18:25
Spread the love

Donderdag 17 maart deelde de PVDA pamfletten uit aan alle treinreizigers tijdens de ochtendspits. Ook aan het station van Hasselt waren er actievoerders.

Hoewel de partij toelating had gekregen van het stadsbestuur, werden ze weggejaagd door een medewerker van de NMBS-holding. De medewerker haalde de politie erbij en de PVDA-actievoerders moesten vertrekken.

“Volgens de politie moeten wij 15 meter van de toegang naar de sporen wegblijven. Dat is onmogelijk, want dan staan we op straat en hinderen we het verkeer”, aldus Stany Nimmegeers, voorzitter PVDA-Limburg.

Heft in eigen handen

In tegenstelling tot de NMBS, waren de treinreizigers enthousiast. “We hebben al veel positieve reacties gehad van verschillende treinreizigers”, vertelt Nimmegeers. Enkele jongeren reageren verontwaardigd over de tussenkomst van de politie. “Ik vind het onredelijk dat de NMBS hen wegjaagt, want ze hebben gelijk”, zegt Selum Yildrim. Ook zijn vrienden en jongere broer vinden de actie van de PVDA gerechtvaardigd.

Met deze actie wil de PVDA treingebruikers aanzetten om op een positieve manier het heft in eigen handen te nemen. Op de ‘Fluit ze terug!’-website kunnen ontevreden reizigers bij elke vertraging klikken. Als de organisatie aan 10.000 ‘fluitsignalen’ komt, organiseert ze een betoging voor de kantoren van de NMBS-directie.

Betere structuur

Volgens de PVDA zijn er vijf oorzaken voor de treinvertragingen. Zo is er gebrek aan preventief onderhoud, waardoor er steeds meer problemen zijn met de spoorinfrastructuur en veelvuldige storingen optreden. Door de opsplitsing van de NMBS verloopt de onderlinge communicatie omslachtig, wat een nadelige invloed heeft op het treinverkeer.

Daarnaast beperkt de inkrimping van het treinpersoneel en de stijging van het aantal reizigers een vlotte dienstverlening. Het inkorten van de keertijden zorgt nog eens voor extra vertragingen. De spoorwegdirectie en de regering verwaarlozen volgens de PVDA structurele investeringen bij de spoorwegen. Dit zorgt voor veel overbezette treinen, die op hun beurt vertragingen veroorzaken.

Ironisch genoeg hadden op de ochtend van de actie redelijk wat treinen vertraging. Zo had de treinverbinding tussen Hasselt en Genk de hele ochtend last van vertragingen en werd de trein naar Tongeren zelfs afgeschaft door werken.

© 2011 – StampMedia/Xios – Goele Theunis

take down
the paywall
steun ons nu!