Foto: Sally V, Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 (More information about the rights of this work, see below article)
Opinie - Timmy De Waele

‘NMBS begeleidt reizigers met beperking voortaan niet meer tot aan bus buiten station’

Timmy De Waele is blind en wordt altijd door NMBS-medewerkers vriendelijk begeleid van de trein naar de bus net buiten het station. Van twee NMBS-medewerkers afzonderlijk van elkaar heeft hij vernomen dat ze hem voortaan nog maar tot aan de uitgang van het station gaan mogen begeleiden. De Waele is bezorgd dat veel reizigers met een beperking hierdoor in de problemen kunnen komen.

dinsdag 7 januari 2020 13:36
Spread the love

“Beste NMBS,

Tot mijn grote verbazing hoorde ik vandaag in station Gent-Sint-Pieters dat er orders gegeven zijn vanuit Brussel dat de mensen die dagelijks reizigers met een beperking begeleiden niet meer tot aan een bus- of tramperron mogen meegaan. Zelf ben ik blind en maak dagelijks gebruik van deze dienst. De NMBS-medewerkers brachten me steeds met plezier tot aan mijn busperron. Dat ze dat nu niet meer mogen doen, vind ik persoonlijk onbegrijpelijk en onverantwoord! Ik vind het best gevaarlijk om in m’n eentje in het busstation te lopen. In de spits is het er zeer druk (auto’s, vertrekkende en aankomende bussen, fietsers …). ‘s Avonds laat is het er dan weer verlaten en dus onmogelijk om hulp te vinden. Vaak neem ik m’n laatste bus naar huis die nipt aansluit op de trein die ik gewoonlijk neem. Als ik dan eerst wat moet ronddolen, mis ik die bus. Is het dan de bedoeling dat ik dan een slaapplaatsje in het station zoek, zodat ik ‘s ochtends meteen naar m’n werk kan sporen, of hoe zien jullie dat juist? Ik kan me voorstellen dat meerdere reizigers hierdoor in de problemen komen en in onveilige situaties gaan belanden … Ik zou willen vragen om deze “orders” te herzien zodat niemand van ons, die deze noodzakelijke begeleiding nodig heeft, hoeft te stressen over hoe hij of zij veilig op bestemming moet raken.

Aan iedereen die dit leest, zouden jullie aub dit bericht massaal willen delen en/of op Twitter willen zetten?

Alvast bedankt.”

 

Dit is de getuigenis van Timmy De Waele op Facebook op vrijdag 3 januari. Dit bericht is intussen meer dan 1.200 keer gedeeld. De Waele legt verder uit: ‘De NMBS voorziet een dienst waar reizigers met een beperking gebruik van kunnen maken om begeleiding te krijgen van en naar hun trein. Hiervoor moeten ze 24 uur op voorhand een aanvraag tot assistentie doen bij de NMBS. In sommige stations kan het zelfs tot 3 uur op voorhand, een goede zaak dus! Als je vertrekt, meld je je aan bij de loketten of een ander aanmeldpunt in het station. Iemand van de NMBS brengt je dan naar het juiste perron, zet je op de trein en verwittigt het station van aankomst. Over het algemeen loopt dit goed.’

‘Tot voor kort was het zo dat in de meeste gevallen (mijn ervaring) de NMBS-medewerker me begeleidde tot aan mijn bushalte, vlakbij het station. Sinds 1 januari 2020 mogen ze dit niet meer doen omdat ze enkel verzekerd zouden zijn in het station. Eens uit het station is dit dus niet meer het geval naar ik opgevangen heb.’ De Waele heeft dit van twee afzonderlijke NMBS-medewerkers vernomen.

‘Even ter verduidelijking en niet onbelangrijk’, benadrukt De Waele, ‘dit bericht richt zich absoluut niet tot de mensen op het terrein! Ze begeleiden me altijd met de glimlach en moeten vaak veel mensen begeleiden in een zeer korte tijdspanne, dus dikke pluim voor die mensen! Het probleem is dat er van hogerhand beslist is dat begeleiding vanaf nu enkel mogelijk is tot aan een uitgang. De argumenten waarom ik dit geen goed idee vind, vindt u in de tekst van het Facebookbericht hierboven.’

Graag brengt De Waele dit onder de aandacht gezien hier toch heel wat mensen door in de problemen zouden kunnen komen. Denk maar aan het stationsplein in Leuven: fietsen, auto’s, bussen, voetgangers, maar geen stoplichten, levensgevaarlijk dus!

 

Foto: Sally V, Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!